Stratotankery z systemem ADS-B

We wrześniu siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) rozpoczęły instalację systemu ADS-B Out w samolotach tankowania powietrznego typu Boeing KC-135 Stratotanker.

Publikacja: 11.09.2019 13:15

Samolot KC-135R Stratotanker ze skrzydła tankowania powietrznego 22nd ARW ląduje w swojej bazie maci

Samolot KC-135R Stratotanker ze skrzydła tankowania powietrznego 22nd ARW ląduje w swojej bazie macierzystej McConnel AFB w Kansas. Fot./USAF

Foto: Samolot KC-135R Stratotanker ze skrzydła tankowania powietrznego 22nd ARW ląduje w swojej bazie macierzystej McConnel AFB w Kansas. Fot./USAF

System ADS-B Out (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast Out) to urządzenie transmitujące w czasie rzeczywistym dane na temat aktualnej pozycji statku powietrznego w przestrzeni.

Pozycja jest obliczana na bazie sygnału GPS, a uzyskiwany obraz przypomina odczyt radarowy pokazujący pozycję, kierunek i numer lotu. Dane te w postaci skompresowanej nadawane są przez system ADS-B na częstotliwościach 1030–1090 MHz. Ich odbiorcą mogą być wszystkie inne statki powietrzne wyposażone w ADS-B oraz naziemne odbiorniki ADS-B.

Czytaj także: US Air Force rozwijają koncepcję operacji z lotnisk wysuniętych

System jest też użytecznym narzędziem do określania pozycji samolotów lub innych obiektów na lotniskach. Rozróżnia się dwa rodzaje systemów: ADS-B Out oraz ADS-B In. Pierwszy z nich to transponder nadający dane na temat pozycji statku powietrznego. Drugi, ADS-B In, służy jedynie do odbierania informacji z sieci naziemnej.

Instalacja systemu ADS-B Out ma zostać przeprowadzona we flocie 398 samolotów Boeing KC-135R i T (344 KC-135R i 54 KC-135T). Proces ten nie jest jednakże częścią prowadzonego obecnie programu modernizacji awioniki w KC-135 Stratotanker do standardu Block 45.

""

KC-135R ze zmodernizowanym kokpitem do standardu Block 45. Samolot należy do skrzydła tankowania powietrznego 128th ARW Gwardii Narodowej stanu Wisconsin, bazującego w porcie lotniczym Gen Mitchell w Milwaukee. Fot./USAF

Foto: radar.rp.pl

Główny dostawca ADS-B Out – firma Collins Aerospace – instaluje system, „podpinając” ADS-B Out do transpondera „swój-obcy” (IFF – Identification Friend or Foe) KC-135. Transponder IFF będzie więc służył jako nadajnik sygnału z ADS-B Out. Całość prac instalacyjnych przeprowadzą wojskowe zakłady remontowe Oklahoma City ALC (Air Logistic Complex) znajdujących się bazie sił powietrznych Tinker AFB w Oklahomie.

Wielki plan modernizacyjny

Siły powietrzne planują wyposażyć w system ADS-B out ok. 2936 różnych statków powietrznych, które jeszcze go nie posiadają. W liczbie tej znajduje się:

  • 1129 śmigłowców,
  • 923 samoloty transportowe i tankowania powietrznego,
  • 625 samolotów szkolnych
  • 259 samolotów rozpoznawczych, dowodzenia i kontroli powietrznej.

Wśród maszyn należących do dowództwa transportowego (AMC – Air Mobility Command), oprócz KC-135, ADS-B Out mają otrzymać również samoloty tankowania powietrznego KC-10A Extender. System trafi także do samolotów transportowych: C-5M Galaxy, C-17A Globemaster III, C-130H Hercules, C-130J Super Hercules oraz C-21A Learjet.

Czytaj także: Nowy śmigłowiec ratownictwa bojowego dla US Air Force

W połowie października ma zakończyć się dostawa 176 systemów ADS-B przewidzianych do montażu w samolotach transportowych C-130H Hercules. System dostarcza firma iAccess Technologies. Prace montażowe prowadzi Collins Aerospace, w ramach programu modernizacji awioniki we flocie C-130H – AMP 1 (Avionics Modernization Program 1).

W maju 2010 r. amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA – Federal Aviation Administration) ogłosiła, że do stycznia 2020 r. wszystkie statki operujące w przestrzeni powietrznej muszą mieć na wyposażeniu transpondery ADS-B Out.

Kwestia instalacji systemów ADS-B Out i obowiązkowego nadawania pozycji statków powietrznych wzbudziła początkowo wiele kontrowersji. Agencje rządowe takie jak Pentagon, CIA, FBI czy DHS (departament bezpieczeństwa krajowego) wyrażały obawy związane z bezpieczeństwem i problemami utajniania określonych przelotów.

Czytaj także: Tomahawki wracają do wszystkich rodzajów sił zbrojnych

W lipcu 2019 r., na mocy oddzielnego porozumienia zawartego z podmiotami rządowymi, Federalna Administracja Lotnictwa zezwoliła na wykonywanie lotów przez statki powietrzne agencji rządowych z wyłączonymi systemami ADS-B. Zezwolenie na „nietransmitowane” przeloty FAA wydaje po wcześniejszym zgłoszeniu ich przez dany podmiot.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego