Rosja zakończyła dostawy Su-35 do Chin

Myśliwce wielozadaniowe Su-35 Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Fot./MO ChRL.

Rosja potwierdziła zakończenie dostaw myśliwców wielozadaniowych Suchoj Su-35 do Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.

Wykonanie kontraktu oznacza, że Chińczycy dysponują 24 maszynami zaliczanymi do tzw. generacji 4++. Chiny były pierwszym państwem, które otrzymało zgodę na zakup tych samolotów. Używają je także Siły Powietrzno-Kosmiczne Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej, które eksploatują 78 maszyn w wariancie Su-35S (stan na koniec 2018 r.).

Chińsko-rosyjskie negocjacje dotyczące zakupu myśliwców Su-35 ruszyły jeszcze w 2011 r. Umowę podpisano cztery lata później – w listopadzie 2015 r. Wart 2,5 mld dol. kontrakt obejmował dostawę 24 samolotów, zapasowych silników (ich liczby nie ujawniono) i pakiet serwisowy.

Czytaj także: Indie planują zakup rosyjskich myśliwców

Cenę pojedynczego samolotu, bez uwzględnieniu części zamiennych i serwisu, Rosjanie wyceniają na ok. 85 mln dolarów.

Zapisy umowy przewidują, zakończenie jej realizacji do 2020 r., z tym że wszystkie samoloty miały zostać dostarczone do końca 2018 r. Producentem Su-35 są zakłady w Komsomolsku nad Amurem na Dalekim Wschodzie.

Pierwsze cztery maszyny Chińczycy odebrali w grudniu 2016 r., przed terminem zapisanym w umowie. Kolejnych dziesięć dostarczono w 2017 r., sześć w 2018 r., zaś ostatnie cztery miały dołączyć do nich w bieżącym roku. Te informacje stoją jednak w sprzeczności z doniesieniami sprzed kilku miesięcy, kiedy rosyjskie agencje informacyjne donosiło, że dostawę ostatnich maszyn do Chin zrealizowano już w końcu listopada ubiegłego roku. Zachodnie media podkreślają, że m.in. w związku z zakupem przez Chiny w Rosji myśliwców Su-35 i rakietowych systemów przeciwlotniczych S-400 Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na Państwo Środka.

Czytaj także: Rośnie napięcie na Morzu Południowochińskim

Pierwsza jednostka chińskich Su-35 osiągnęła wstępną gotowość operacyjną na początku ubiegłego roku.

Rośnie grono użytkowników Su-35

Kontrakt na zakup Su-35 przez Pekin był precedensem, ponieważ do 2015 r. Koncern Suchoj produkował te maszyny wyłącznie na użytek rosyjskiego lotnictwa, jednak niedługo po podpisaniu umowy z ChRL znaleźli się kolejni chętni na zakup tych samolotów.

Czytaj także: Egipt kupił rosyjskie myśliwce

W lutym 2018 r., na mocy kontraktu wartego 1,14 mld dolarów, 11 samolotów zamówiła Indonezja. Pierwsze samoloty miały zostać dostarczone już w październiku ubiegłego roku, ale tak się nie stało. Ostatnio ambasador Indonezji w Rosji Mohamad Wahid Supriyadi stwierdził, że dostawy samolotów dla Dżakarty mogą rozpocząć się w tym roku.

Miesiąc temu rosyjski dziennik „Kommiersant” poinformował, że zawarto umowę na dostawę „co najmniej 20” Su-35 z Egiptem. Szczegóły kontraktu nie zostały ujawnione, ale według rosyjskich mediów jego wartość miała wynosić ok. 2 mld dolarów, a dostawy samolotów miałyby ruszyć w 2020 lub 2021 r. Zastępca szefa Rosoboroneksportu Sergiej Korniew, odpowiedzialny w firmie za biznes lotniczy, zdementował jednak tę informację. Twierdził, że dotychczas żadnej umowy na dostawę Su-35 z Egiptem nie zawarto.

Czytaj także: Amerykanie nałożą sankcje na Egipt?

 

Mogą Ci się również spodobać

Coraz bliżej współpracy HSW i Raytheon

Huta Stalowa Wola i Raytheon podpisały porozumienie umożliwiające rozpoczęcie przygotowań do produkcji i integracji ...

Kolejne środki na CH-53K King Stallion

Sikorsky Aircraft podpisał kontrakt uruchamiający fundusze przeznaczone na budowę nowej partii ciężkich śmigłowców transportowych ...

Defence Summit: System Patriot odpowiedzią na polskie potrzeby

Polska posiada starzejący się system obrony powietrznej i potrzebuje skutecznej obrony przeciwrakietowej – mówi ...