Mieleckie Skytruck w finale programu Armed Overwatch

Dowództwo Operacji Specjalnych Stanów Zjednoczonych (U.S. Special Operations Command) ogłosiło listę pięciu finalistów, którzy będą ubiegać się o zamówienie w programie Armed Overwatch.

Publikacja: 14.05.2021 16:52

Mieleckie Skytruck w finale programu Armed Overwatch

Foto: Lekki samolot transportowy krótkiego startu i lądowania C-145A Skytruck w służbie AFSOC. Fot./US Air Force.

Mowa o zamówieniu na samolot wsparcia operacji lądowych, rozpoznania i wykonywania precyzyjnych ataków. Wśród nich znalazł się C-145A Skytruck produkowany przez, należące do korporacji Lockheed Martin, Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca.

Czytaj także: Lockheed Martin inwestuje w PZL Mielec

Lista finalistów obejmuje maszyny: Beechcraft AT-6 Texan II, AirTractor AT-802U, Leidos Bronco II, MAG Aerospace MC-208 i, oferowany przez korporację Sierra Nevada, samolot C-145A Skytruck. Według planów US SOCOM zamówienie może objąć do 75 samolotów, które zastąpią obecnie używane U-28A Draco (Pilatus PC-12). Ich głównym zadaniem ma być wsparcie operacji pododdziałów specjalnych z wykorzystaniem precyzyjnych środków bojowych i rozpoznanie. Wybrane konstrukcje latem tego roku mają przejść próby porównawcze w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze pięć maszyn ma zostać zakupionych jeszcze w roku podatkowym 2021.

Szesnaście samolotów PZL-Mielec C-145A Skytruck zostało zakupionych na potrzeby  US Air Force Special Operations Command (AFSOC)  w latach 2009-2013. Były one wykorzystywane do zadań transportowych i specjalnych na obszarach Afganistanu i Afryki. W czasie służby utracono w wypadku jeden z nich. Jedenaście wycofano w 2015 r. i zaoferowano sojusznikom w ramach programu Excess Defense Articles (EDA). Trafiły m.in. do: Estonii, Portoryko i Kenii. Cztery pozostałe są wykorzystywane operacyjnie na Florydze.

Czytaj także: PZL Mielec zacieśni współpracę z Romaero

Co ciekawe, początkowo korporacja Sierra Nevada promowała w programie Armed Overwatch brazylijski turbośmigłowy lekki samolot bojowy Embraer A-29 Super Tucano. Kooperacja z brazylijskim producentem pozwoliła na uruchomienie linii montażu finalnego tych maszyn w Jacksonville na Florydzie. Dzięki temu A-29 mógł być oferowany sojusznikom Stanów Zjednoczonych poprzez program pomocy wojskowej Foreign Military Financing (skorzystały z tego Afganistan i Liban). Ewentualne zwycięstwo C-145 Skytruck w programie zapewne będzie musiało skutkować otwarciem linii montażu finalnego tych maszyn na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Mowa o zamówieniu na samolot wsparcia operacji lądowych, rozpoznania i wykonywania precyzyjnych ataków. Wśród nich znalazł się C-145A Skytruck produkowany przez, należące do korporacji Lockheed Martin, Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca.

Czytaj także: Lockheed Martin inwestuje w PZL Mielec

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego