Rosja zakończyła dostawy Su-35 do Chin

Rosja potwierdziła zakończenie dostaw myśliwców wielozadaniowych Suchoj Su-35 do Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.

Publikacja: 19.04.2019 14:41

Myśliwce wielozadaniowe Su-35 Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Fot./MO ChRL.

Myśliwce wielozadaniowe Su-35 Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Fot./MO ChRL.

Foto: Myśliwce wielozadaniowe Su-35 Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Fot./MO ChRL.

Wykonanie kontraktu oznacza, że Chińczycy dysponują 24 maszynami zaliczanymi do tzw. generacji 4++. Chiny były pierwszym państwem, które otrzymało zgodę na zakup tych samolotów. Używają je także Siły Powietrzno-Kosmiczne Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej, które eksploatują 78 maszyn w wariancie Su-35S (stan na koniec 2018 r.).

Chińsko-rosyjskie negocjacje dotyczące zakupu myśliwców Su-35 ruszyły jeszcze w 2011 r. Umowę podpisano cztery lata później – w listopadzie 2015 r. Wart 2,5 mld dol. kontrakt obejmował dostawę 24 samolotów, zapasowych silników (ich liczby nie ujawniono) i pakiet serwisowy.

Czytaj także: Indie planują zakup rosyjskich myśliwców

Cenę pojedynczego samolotu, bez uwzględnieniu części zamiennych i serwisu, Rosjanie wyceniają na ok. 85 mln dolarów.

Zapisy umowy przewidują, zakończenie jej realizacji do 2020 r., z tym że wszystkie samoloty miały zostać dostarczone do końca 2018 r. Producentem Su-35 są zakłady w Komsomolsku nad Amurem na Dalekim Wschodzie.

Pierwsze cztery maszyny Chińczycy odebrali w grudniu 2016 r., przed terminem zapisanym w umowie. Kolejnych dziesięć dostarczono w 2017 r., sześć w 2018 r., zaś ostatnie cztery miały dołączyć do nich w bieżącym roku. Te informacje stoją jednak w sprzeczności z doniesieniami sprzed kilku miesięcy, kiedy rosyjskie agencje informacyjne donosiło, że dostawę ostatnich maszyn do Chin zrealizowano już w końcu listopada ubiegłego roku. Zachodnie media podkreślają, że m.in. w związku z zakupem przez Chiny w Rosji myśliwców Su-35 i rakietowych systemów przeciwlotniczych S-400 Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na Państwo Środka.

Czytaj także: Rośnie napięcie na Morzu Południowochińskim

Pierwsza jednostka chińskich Su-35 osiągnęła wstępną gotowość operacyjną na początku ubiegłego roku.

Rośnie grono użytkowników Su-35

Kontrakt na zakup Su-35 przez Pekin był precedensem, ponieważ do 2015 r. Koncern Suchoj produkował te maszyny wyłącznie na użytek rosyjskiego lotnictwa, jednak niedługo po podpisaniu umowy z ChRL znaleźli się kolejni chętni na zakup tych samolotów.

Czytaj także: Egipt kupił rosyjskie myśliwce

W lutym 2018 r., na mocy kontraktu wartego 1,14 mld dolarów, 11 samolotów zamówiła Indonezja. Pierwsze samoloty miały zostać dostarczone już w październiku ubiegłego roku, ale tak się nie stało. Ostatnio ambasador Indonezji w Rosji Mohamad Wahid Supriyadi stwierdził, że dostawy samolotów dla Dżakarty mogą rozpocząć się w tym roku.

Miesiąc temu rosyjski dziennik „Kommiersant” poinformował, że zawarto umowę na dostawę „co najmniej 20” Su-35 z Egiptem. Szczegóły kontraktu nie zostały ujawnione, ale według rosyjskich mediów jego wartość miała wynosić ok. 2 mld dolarów, a dostawy samolotów miałyby ruszyć w 2020 lub 2021 r. Zastępca szefa Rosoboroneksportu Sergiej Korniew, odpowiedzialny w firmie za biznes lotniczy, zdementował jednak tę informację. Twierdził, że dotychczas żadnej umowy na dostawę Su-35 z Egiptem nie zawarto.

Czytaj także: Amerykanie nałożą sankcje na Egipt?

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego