Jelcz dowiezie na pozycje rakietowe Homary

Nie ma zaskoczenia. To dolnośląska firma dostarczy główne pojazdy do transportu systemów rakietowych ziemia-ziemia Homar. Rzutem na taśmę, w końcówce minionego roku udało się zakontraktować w Jelczu za 1,5 mld zł prawie 200 podwozi dla wyrzutni i wozów amunicyjnych.

Publikacja: 03.01.2024 15:19

Jelcz dowiezie na pozycje rakietowe Homary

Foto: materiały prasowe

Pojazdy dostarczane w latach 2024 -27 zostaną zintegrowane z systemami broni zamówionymi w USA (HIMARS), a także z ich koreańskim odpowiednikiem - K239 Chunmoo. To już kolejna umowa wykonawcza na wyspecjalizowane ciężarówki (rok temu zakontraktowano w Jelczu dostawy ok. 60 wozów), które wysoko oceniają zarówno amerykańscy producenci HIMARS - czyli Lockheed Martin jak i Chunmoo (Hanwha Aerospace).

Koreański dostawca dalekosiężnych wyrzutni, które podobnie jak HIMARS-y także stanową element programu Homar - wyposażenia wojsk lądowych RP w oręż rakietowy o zasięgu ok. 300 km w skład budowanych z Polska wyrzutni Homar-K włącza nie tylko podwozie Jelcza P882.57, ale zintegrowany z nim cyfrowy zestaw kierowania ogniem Topaz i środki łączności dostarczane przez ożarowską Grupę WB.

Unikalne partnerstwo z PGZ

Ostatnia umowa wykonawcza z Jelczem przewiduje dostawy 198 sztuk podwozi specjalnych Jelcz do integracji z modułem wyrzutni LM K-MRLS. Na łączną liczbę podwozi składać się będzie 90 sztuk TS K-MRLS T45 P882.57 z zawieszeniem zależnym oraz 108 sztuk TS K-MRLS T85 883.57 z zawieszeniem niezależnym.

– Szybkie zwiększenie potencjału w zakresie artylerii rakietowej jest jednym z priorytetów w procesie modernizacji technicznej Wojska Polskiego. Jako Polska Grupa Zbrojeniowa aktywnie uczestniczymy w tym procesie. Doświadczenia z tempa i sposobu realizacji dostaw w ramach pierwszej umowy wykonawczej zawartej pomiędzy Konsorcjum PGZ-WWR a Agencją Uzbrojenia pokazały, że potrafimy wspólnie realizować to zadanie.

Foto: materiały prasowe

Duża w tym zasługa zwłaszcza spółki Jelcz i całej jej załogi, która zwiększyła tempo produkcji podwozi na potrzeby zarówno tego, jak i pozostałych programów modernizacyjnych. Wypracowany z naszymi amerykańskimi

i południowokoreańskimi partnerami model integracji polskich podwozi specjalnych z wyrzutniami obu tych kontrahentów to rozwiązanie unikatowe nie tylko w skali polskiego przemysłu obronnego – mówi Sebastian Chwałek, prezes zarządu PGZ.

Udana integracja

Oprócz zakontraktowanych dotychczas elementów, które dostarczane będą przez Polską Grupę Zbrojeniową wymienić można m.in. wozy dowodzenia i łączności oraz systemy radiolokacyjne. Do zadań konsorcjum PGZ-WWR należeć będzie integracja krajowych elementów z zagranicznymi produktami oraz ustanowienie potencjału do ich napraw oraz serwisu w cyklu życia tych produktów.

W skład Konsorcjum PGZ-WWR wchodzi: PGZ (lider), Huta Stalowa Wola., Jelcz sp. z o.o., świętochłowickie zakłady Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Łączności nr.1 oraz stołeczny PIT-RADWAR W projekcie w charakterze poddostawców uczestniczyć będą również inne przedsiębiorstwa z Grupy oraz podmioty krajowego przemysłu obronnego takie jak wspomniana prywatna Grupa WB.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem