Struktury nowych F16 będą produkowane na Pokarpaciu

Zakłady PZL Mielec, należące do koncernu Lockheed Martin, rozpoczynają produkcję elementów kadłuba do wielozadaniowych samolotów F-16. Docelowo w podkarpackiej firmie ma powstawać nawet 80 proc. struktur tego wciąż zamawianego i rozpowszechnionego w świecie myśliwca.

Publikacja: 29.08.2023 12:07

Struktury nowych F16 będą produkowane na Pokarpaciu

Foto: Fotorzepa/Marian Zubrzycki

W Mielcu już powstają dwa elementy przedniej części struktury kadłuba F-16 oraz struktura tylnej części samolotu. Komponenty są przeznaczone do maszyn w najnowszej obecnie wersji Block 70 i Block 72 przeznaczonych przez Lockheed Martin przede wszystkim na eksport.

Przygotowania do uruchomienia produkcji trwały rok i obejmowały min. szkolenie pracowników PZL Mielec w USA oraz remont hali produkcyjnej w której powstawały przed laty maszyny szkolno bojowe polskiej konstrukcji I-22 Iryda.

- Zaczynamy produkcję seryjną struktur kadłuba F-16 a liczba części i wielkość zamówienia – zgodnie z zapowiedziami Leockheed Martin będzie wzrastać - deklaruje Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec. W zakładach zatrudniających blisko 1500 pracowników i 5 tys. fachowców w firmach kooperujących z PZL panuje przekonanie, że przedsiębiorstwo będzie dostarczać za Atlantyk na linie montażu końcowego F-16 Lockheed Martin Aeronautics w Greenville, w Karolinie Południowej docelowo nawet 80 proc. struktur płatowca. Na razie w Mielcu będą powstawały miesięcznie cztery egzemplarze każdego elementu struktury F-16. Łącznie zamówienie dla Mielca dotyczy 50 sztuk każdego typu części.

Struktury kadłuba F-16 produkcji PZL Mielec.

Struktury kadłuba F-16 produkcji PZL Mielec.

materiały prasowe

- To dla nas istotna dywersyfikacja produkcji i wejście do kolejnej, innej ligi biznesu lotniczego obok produkcji śmigłowców Black Hawk i samolotów M28 - mówi prezes Zakręcki.

Mielec będzie rozszerzał produkcję elementów do F16. Docelowo w polskiej fabryce ma postawać blisko 80 proc. kadłuba samolotu.

F-16 pozostaje kluczowym elementem Sił Powietrznych i filarem flot samolotów wielozadaniowych wielu armii w Europie Środkowej i Wschodniej . Na świecie w tej chwili jest użytkowanych 3100 maszyn F-16 wielu , wielokrotnie sprawdzanych w warunkach bojowych wersji tego jednosilnikowego samolotu bojowego. Polskie Siły Powietrzne dysponują 48 egzemplarzami samolotu który stanowi dziś trzon lotnictwa bojowego RP.

Uruchomienie w PZL Mielec produkcji struktur wciąż potrzebnego i kontraktowanego myśliwca niewątpliwie wzmacniają pozycję Polski jako kluczowej części globalnego programu F-16, co przełoży się na zamówienia dla innych lokalnych przedsiębiorstw polskiej Doliny Lotniczej funkcjonujących w łańcuchu dostaw amerykańskiego giganta zbrojeniowego.

Struktury kadłuba F-16 produkcji PZL Mielec.

Struktury kadłuba F-16 produkcji PZL Mielec.

materiały prasowe

Sprawdzone operacyjnie samoloty F-16 w wersjach dostosowanych do obecnych wymagań i zagrożeń są nadal zyskują użytkowników na całym świecie. Siły zbrojne wielu państw poszukują najwyższej jakości samolotów wielozadaniowych czwartej generacji, bo to konstrukcja o globalnym zasięgu oferowana w rozsądnych cenach i wyróżniająca się przystępnymi kosztami eksploatacji.

To dlatego Lockheed Martin ma wciąż w portfelu zamówienia na blisko 150 nowych samolotów. Maszyny F-16 w wersjach Block70/ 72 ( nowe myśliwce różnia się m in. silnikami – cześć napędów do najnowszych samolotów dostarcza General Electric, a część - Pratt&Whitney) – zamówiły w ostatnim okresie m in. Bahrajn, Jordania, Bułgaria, Słowacja, Maroko i Tajwan.

W ostatnich tygodniach szybko umacnia się „skrzydlata" koalicja darczyńców, którzy deklarują przekazanie używanych F-16 broniącej się Ukrainie. Duńczycy, Holendrzy i Norwegowie obiecują wsparcie Kijowa ok. 70 samolotami. Uruchomienie szkolenia ukraińskich pilotów w USA zapowiedział w tych dniach Waszyngton.

W Mielcu już powstają dwa elementy przedniej części struktury kadłuba F-16 oraz struktura tylnej części samolotu. Komponenty są przeznaczone do maszyn w najnowszej obecnie wersji Block 70 i Block 72 przeznaczonych przez Lockheed Martin przede wszystkim na eksport.

Przygotowania do uruchomienia produkcji trwały rok i obejmowały min. szkolenie pracowników PZL Mielec w USA oraz remont hali produkcyjnej w której powstawały przed laty maszyny szkolno bojowe polskiej konstrukcji I-22 Iryda.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego