Stare stary dla wojska do odbudowy

Gigantyczny, wart niemal pół miliarda zł kontrakt na rewitalizację ponad 700 używanych wojskowych ciężarówek Star 266 trafił do starachowickiej firmy Autobox Innowations.

Publikacja: 28.07.2023 13:32

To kolejne zamówienie na gruntowną przebudowę i modernizację legendarnych, doskonale znanych w armii pojazdów polskiej konstrukcji już od półwiecza pełniących w wojsku rolę prawdziwych „koni roboczych".

Na pytanie czy jest sens odnawiać poczciwe wojskowe staruszki Krzysztof Siekański z Autoboxu w rozmowie z Radiem Kielce zapewnił, że modernizacja STAR-ów to nadanie im nowego życia.

- Z pojazdu zostaje rama, modernizujemy trzy mosty, skrzynię rozdzielczą i koła. Reszta jest kompletnie nowa, bo samochód musi mieć odpowiednie parametry odpowiadające współczesnym wojskowym wymaganiom aby pojazd mógł działać skutecznie w trudnych, nierzadko polowych warunkach – wyjaśnia.

Autobox, który do tej pory zmodernizował ok. 2 tys. używanych ciężarówek do wersji Star 266M2 ma apetyt na więcej.

– W wojsku jest jeszcze kilka tysięcy tych samochodów do odnowienia i unowocześnienia - szacuje Siekański.

Śladami FSC

Nie jest tajemnicą, że kolejne przetargi na modernizację ciężarówek w Starachowicach mają tylko jednego adresata – to właśnie firma Autobox Innovations.

Istniejące od 1995 roku przedsiębiorstwo z siedzibą – oczywiście przy ulicy „Stara 266" jest obecnie wyłącznym właścicielem dokumentacji i praw do produkcji tego konkretnego pojazdu. Zakład Autobox w oczach mieszkańców Starachowic stał się zresztą w pewien sposób spadkobiercą dawnej, ogromnej i znanej w kraju Fabryki Samochodów Ciężarowych, bo pracuje nad tymi samymi ciężarówkami, które w przeszłości, niedawno jeszcze były na miejscu, w mieście produkowane – przypominają. Przypomnijmy - pierwsze egzemplarze Stara 266 wyjechały na polskie drogi równo pół wieku temu - w 1973 roku.

Do ostatniej śrubki

Zdaniem ekspertów trwająca od 2011 r. wyjątkowo konsekwentna rewitalizacja tej właśnie konstrukcji – pozostającej w ciągłej produkcji do 2000 r. ma sens: ciężarówki Star 266, w odróżnieniu od rozpowszechnionych jeszcze niedawno w armii w armii lubelskich terenówek Honker, mają wciąż wśród wojskowych bardzo dobrą opinię.

Specjaliści potwierdzają także, że obecna modernizacja samochodu ale też całej rodziny niezbędnych w Siłach Zbrojnych wozów specjalistycznych budowanych na podwoziach starachowickiej ciężarówki to nie zwykły remont ale rzeczywiście głęboka przebudowa : stary samochód rozkręcany jest do ostatniej śrubki. Z pierwotnego pojazdu ostaje się jedynie rama i - częściowo - elementy układu napędowego, jak chociażby mosty fabrycznie wyposażone w pneumatyczne blokady dyferencjałów.

Superkabiny i napęd dla staruszka

Odnowione Stary 266M2 są standardowo wyposażane w nową unoszoną hydraulicznie kabinę z pneumatycznie amortyzowanym fotelem kierowcy i klimatyzacją, co prawda sprowadzaną z Chin ale produkowaną w oparciu o projekt niemieckiej firmy MAN. Pod kabiną - w miejsce fabrycznego polskiego diesla S359 - trafia czterocylindrowy silnik konstrukcji Iveco Tector 4 (F4AE0481) o mocy 170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 560 Nm. Motor łączony jest z nowoczesną skrzynią biegów Eaton FS-5206B.

W przypadku ostatniego lipcowego zlecenia dla Autobox nie chodzi jedynie o modernizację samych pojazdów Star 266, ale też remont i modernizację odmian specjalistycznych, m.in. mobilnego warsztatu obsługi pojazdów (WOP), warsztatu spawalniczo-blacharskiego (WSB), polowej stacji ładowania akumulatorów (PSŁA), ruchomego warsztatu sprzętu przeciwchemicznego RWSPCH-72M czy warsztatu elektrotechnicznego (RWEM).

To kolejne zamówienie na gruntowną przebudowę i modernizację legendarnych, doskonale znanych w armii pojazdów polskiej konstrukcji już od półwiecza pełniących w wojsku rolę prawdziwych „koni roboczych".

Na pytanie czy jest sens odnawiać poczciwe wojskowe staruszki Krzysztof Siekański z Autoboxu w rozmowie z Radiem Kielce zapewnił, że modernizacja STAR-ów to nadanie im nowego życia.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego