Śladami FSC
Nie
jest tajemnicą, że kolejne przetargi na modernizację ciężarówek w
Starachowicach mają tylko jednego adresata – to właśnie firma Autobox
Innovations.
Istniejące od 1995 roku przedsiębiorstwo z siedzibą –
oczywiście przy ulicy „Stara 266" jest obecnie wyłącznym właścicielem
dokumentacji i praw do produkcji tego konkretnego pojazdu. Zakład
Autobox w oczach mieszkańców Starachowic stał się zresztą w pewien
sposób spadkobiercą dawnej, ogromnej i znanej w kraju Fabryki Samochodów
Ciężarowych, bo pracuje nad tymi samymi ciężarówkami, które w
przeszłości, niedawno jeszcze były na miejscu, w mieście produkowane –
przypominają. Przypomnijmy - pierwsze egzemplarze Stara 266 wyjechały na
polskie drogi równo pół wieku temu - w 1973 roku.
Do ostatniej śrubki
Zdaniem
ekspertów trwająca od 2011 r. wyjątkowo konsekwentna rewitalizacja tej
właśnie konstrukcji – pozostającej w ciągłej produkcji do 2000 r. ma
sens: ciężarówki Star 266, w odróżnieniu od rozpowszechnionych
jeszcze niedawno w armii w armii lubelskich terenówek Honker, mają
wciąż wśród wojskowych bardzo dobrą opinię.
Specjaliści
potwierdzają także, że obecna modernizacja samochodu ale też całej
rodziny niezbędnych w Siłach Zbrojnych wozów specjalistycznych
budowanych na podwoziach starachowickiej ciężarówki to nie zwykły
remont ale rzeczywiście głęboka przebudowa : stary samochód rozkręcany
jest do ostatniej śrubki. Z pierwotnego pojazdu ostaje się jedynie rama i
- częściowo - elementy układu napędowego, jak chociażby mosty
fabrycznie wyposażone w pneumatyczne blokady dyferencjałów.
Superkabiny i napęd dla staruszka
Odnowione
Stary 266M2 są standardowo wyposażane w nową unoszoną hydraulicznie
kabinę z pneumatycznie amortyzowanym fotelem kierowcy i klimatyzacją, co
prawda sprowadzaną z Chin ale produkowaną w oparciu o projekt
niemieckiej firmy MAN. Pod kabiną - w miejsce fabrycznego polskiego
diesla S359 - trafia czterocylindrowy silnik konstrukcji Iveco Tector 4
(F4AE0481) o mocy 170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 560 Nm. Motor
łączony jest z nowoczesną skrzynią biegów Eaton FS-5206B.
W
przypadku ostatniego lipcowego zlecenia dla Autobox nie chodzi jedynie o
modernizację samych pojazdów Star 266, ale też remont i modernizację
odmian specjalistycznych, m.in. mobilnego warsztatu obsługi pojazdów
(WOP), warsztatu spawalniczo-blacharskiego (WSB), polowej stacji
ładowania akumulatorów (PSŁA), ruchomego warsztatu sprzętu
przeciwchemicznego RWSPCH-72M czy warsztatu elektrotechnicznego (RWEM).