Śladami FSC
Nie jest tajemnicą, że kolejne przetargi na modernizację ciężarówek w Starachowicach mają tylko jednego adresata – to właśnie firma Autobox Innovations.
Istniejące od 1995 roku przedsiębiorstwo z siedzibą – oczywiście przy ulicy „Stara 266" jest obecnie wyłącznym właścicielem dokumentacji i praw do produkcji tego konkretnego pojazdu. Zakład Autobox w oczach mieszkańców Starachowic stał się zresztą w pewien sposób spadkobiercą dawnej, ogromnej i znanej w kraju Fabryki Samochodów Ciężarowych, bo pracuje nad tymi samymi ciężarówkami, które w przeszłości, niedawno jeszcze były na miejscu, w mieście produkowane – przypominają. Przypomnijmy - pierwsze egzemplarze Stara 266 wyjechały na polskie drogi równo pół wieku temu - w 1973 roku.
Do ostatniej śrubki
Zdaniem ekspertów trwająca od 2011 r. wyjątkowo konsekwentna rewitalizacja tej właśnie konstrukcji – pozostającej w ciągłej produkcji do 2000 r. ma sens: ciężarówki Star 266, w odróżnieniu od rozpowszechnionych jeszcze niedawno w armii w armii lubelskich terenówek Honker, mają wciąż wśród wojskowych bardzo dobrą opinię.
Specjaliści potwierdzają także, że obecna modernizacja samochodu ale też całej rodziny niezbędnych w Siłach Zbrojnych wozów specjalistycznych budowanych na podwoziach starachowickiej ciężarówki to nie zwykły remont ale rzeczywiście głęboka przebudowa : stary samochód rozkręcany jest do ostatniej śrubki. Z pierwotnego pojazdu ostaje się jedynie rama i - częściowo - elementy układu napędowego, jak chociażby mosty fabrycznie wyposażone w pneumatyczne blokady dyferencjałów.
Superkabiny i napęd dla staruszka
Odnowione Stary 266M2 są standardowo wyposażane w nową unoszoną hydraulicznie kabinę z pneumatycznie amortyzowanym fotelem kierowcy i klimatyzacją, co prawda sprowadzaną z Chin ale produkowaną w oparciu o projekt niemieckiej firmy MAN. Pod kabiną - w miejsce fabrycznego polskiego diesla S359 - trafia czterocylindrowy silnik konstrukcji Iveco Tector 4 (F4AE0481) o mocy 170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 560 Nm. Motor łączony jest z nowoczesną skrzynią biegów Eaton FS-5206B.
W przypadku ostatniego lipcowego zlecenia dla Autobox nie chodzi jedynie o modernizację samych pojazdów Star 266, ale też remont i modernizację odmian specjalistycznych, m.in. mobilnego warsztatu obsługi pojazdów (WOP), warsztatu spawalniczo-blacharskiego (WSB), polowej stacji ładowania akumulatorów (PSŁA), ruchomego warsztatu sprzętu przeciwchemicznego RWSPCH-72M czy warsztatu elektrotechnicznego (RWEM).