Podwaliny pod badawczo rozwojową bazę europejskiego potentata wiropłatów położono w 2015 roku kiedy europejski koncern czynił starania o wojskowy kontrakt na słynne potem caracale. Armia zrezygnowała z przygotowywanej i finalizowanej już transakcji na wielozadaniowe maszyny z Marignane ale Airbus Helicopters z Polski się nie wycofał. Postawił na badania i pozyskiwanie do współpracy utalentowanych łódzkich inżynierów.

Łowienie talentów

Najnowsze otwierane w czwartek w podłódzkim Strykowie centrum testów europejskiego potentata w produkcji wiropłatów już wspiera globalne projekty badawczo-rozwojowe Airbus Helicopters (AH). Badawcza placówka w Strykowie dodatkowo wzmocni i uzupełni działalność projektową łódzkiego biura konstrukcyjnego Airbusa. - Jestem niezmiennie pod wrażeniem zapału, umiejętności wyjątkowych motywacji inżynierskiego i konstruktorskiego zespołu Biura projektowego Airbusa w Polsce. Jest ono z pewnością w czołówce konstruktorskich ośrodów firmy - mówił w czwartek w Strykowie prezes AH Bruno Even. - CEO Airbus Helicopters podkreslał ,że liczące obecnie 115 inżynierów i techników biuro projektowe, współpracując ściśle z Politechniką Łódzką, odegrało kluczową rolę w najbardziej innowacyjnych projektach takich jak weryfikowanie najnowczych konstrukcji maszyn H160, ale też prototypowych wiropłatów CityAirbus czy RACER. - Dzięki nowej placówce testowej idziemy dalej, stwarzając w podłódzkim Strykowie możliwości badania komponentów mechanicznych - dodał szef Airbus Helicopters.

Pionierskie konstrukcje

Śmigłowcowy gigant zakłada ,że najnowszy ośrodek prób nowych rozwiazań mechanicznych w Polsce odegra ważną rolę w opracowywaniu koncepcji zaawansowanych maszyn pionowego startu i lądowania, hybrydowych układów napędowych i napędów elektrycznych. Dziś tworzenie niskoemisyjnych, oszczędnych i bezpiecznych systemów napędowych wymusza przede wszystkim biznes cywilny ale większość śmigłowców Airbusa to konstrukcje podwójnego przeznaczenia które po wyposażeniu w military osprzęt trafią do wojska jako bojowe statki powietrzne.

Łódź badawczo rozwojowa

W czwartek w strykowskim centrum prób można było zobaczyć najnowocześniejsze stanowiska testowe, w tym platformę do badań przekładni głównej śmigłowców, stanowisko do testów przekładni wirników ogonowych, platformę wielozadaniową do sprawdzania różnych konfiguracji bezzałogowych miejskich pojazdów powietrznych (UAM). W ośrodku zadbano też o systemy badawcze umożliwiające opracowanie i ocenę stanu mechanicznych najbardziej obciażonych , krytycznych części wiropłatów. Wszystkie te stanowiska można wykorzystać do testów rozwojowych, wytrzymałościowych i zmęczeniowych. W ciągu najbliższych dwóch lat Airbus zamierza zatrudnić kolejnych 40 fachowców .

Produkcja na Okęciu

Airbus jest obecny w Polsce od początku XXI wieku. Długofalowe zaangażowanie Airbusa w Polsce przejawia się poprzez całe spektrum działań, począwszy od projektowania, prototypowania, produkcji, przez obsługę, modernizacje, badania i rozwój, po współpracę w przemyśle kosmicznym. Airbus zatrudnia w Polsce ok. 700 wysoko wykwalifikowanych pracowników w dwóch ośrodkach : zakładach produkcyjnych na warszawskim Okęciu – gdzie powstają komponenety do wojskowcych średnich transportowców Casa C295 i lekkie turbośmigłowe szkoleniowe Orliki oraz łódzkich centrach projektowo – testowych.