Uroczystość to wynik zawarcia wieloletniej umowy pomiędzy Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych i konsorcjum firm, na czele których znajduje się AAR Government Services, dotyczącej serwisowania i modernizacji maszyn tego typu stacjonujących głównie w bazach na kontynencie europejskim. Docelowo może ona osiągnąć wartość do 365 mln dolarów i ma obowiązywać do końca 2032 r.
Udział WZL Nr 2 w projekcie jest kluczowy, ponieważ główna część prac mechanicznych ma odbywać się właśnie w Bydgoszczy. Zaanagażowanie polskiej spółki w przedsięwzięcie zostało podzielone na dwie pięcioletnie fazy – obecnie obowiązująca umowa zakłada realizację usług przez pięć lat z opcją rozszerzenia o kolejne pięć. W tym roku do WZL Nr 2 mają trafić trzy samoloty F-16C/D. W czasie uroczystość zaproszeni goście mieli możliwość obejrzenia pierwszego z nich – jest to egzemplarz F-16C Block 40 o rejestracji 89-2035, który został dostarczony US Air Force w sierpniu 1990 r. W marcu uległ on uszkodzeniu w czasie „twardego" lądowania w bazie lotniczej Aviano we Włoszech. Do Bydgoszczy dotarł transportem kołowym. Dotychczas specjaliści WZL Nr 2 usunęli z niego powłoki malarskie z wykorzystaniem metody Plastic Media Blasting, opanowanej w ramach programu budowy lokalnych zdolności i kompetencji w obsłudze samolotów F-16 dekadę temu, a także oględzin struktury płatowca.