Historia Artemisa zaczęła się na dobrą sprawę już 22 kwietnia 2010 r., kiedy to szwedzki parlament zdecydował o konieczności budowy nowego okrętu rozpoznania radioelektronicznego (ang. SIGINT, szw. Signalspaningsfartyg). Nowa jednostka miała zostać zbudowana według cywilnej klasyfikacji, co w przyszłości miałoby ograniczyć koszty jej obsługi i remontów. 10 kwietnia 2017 r. podpisano umowę pomiędzy szwedzką korporacją Saab (działającym w imieniu szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV - Försvarets materielverk) a, należącą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, gdyńską Stocznią Remontową Nauta (podwykonawcą przy tym przedsięwzięciu została PGZ Stocznia Wojenna z Gdyni). Ten drugi zakład został wybrany na producenta kadłuba, a jego stępkę położono 15 czerwca 2018 r. Zadaniem polskich stoczni miało być zbudowanie platformy wyposażonej w układ napędowy i systemy niezbędne do samodzielnego rejsu, a także przeprowadzenie prób stoczniowych. Reszta wyposażenia, w tym specjalistyczne, miało trafić na pokład już w Szwecji, we wspomnianej już, należącej do koncernu Saab, stoczni Kockums w Karlskronie.