Powodem tego kroku są problemy z pirotechnicznymi ładunkami inicjującymi foteli wyrzucanych.
Uwaga mediów skupiła się na wielozadaniowych samolotach bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II należących do Air Combat Command. Dotychczas brak informacji, czy decyzja o uziemieniu objęła także jednostki stacjonujące w Europie i na Dalekim Wschodzie. Powodem problemów jest inicjator silnika rakietowego fotela wyrzucanego Martin-Baker Mk 16. Według przedstawicieli Departamentu Obrony, niektóre partie produkcyjne inicjatorów mogły zostać wadliwie wykonane i producent rekomenduje ich wymianę. Sprawdzenie wszystkich foteli wyrzucanych, które mogły otrzymać wadliwe ładunki inicjujące może potrwać nawet 90 dni! Poza Stanami Zjednoczonymi problem występuje także w Wielkiej Brytanii (gdzie kilka dni wcześniej podjęto decyzję o uziemieniu samolotów szkolno-treningowych BAE System Hawk i bojowych Eurofighter Typhoon).