Aktualizacja: 22.11.2024 01:18 Publikacja: 30.04.2022 15:12
20 kwietnia zwodowano ostatni okręt podwodny typu Scorpène dla Marynarki Wojennej Republiki Indii.
Foto: MW Republiki Indii
Wodowania okrętu dokonał sekretarz obrony Ajay Kumar. INS Vagsheer (S 26) jest szóstym, a zarazem ostatnim okrętem projektu 75 (od pierwszego w serii typ znany jako jako Kalvari, eksportowa odmiana francuskiego Scorpène). Na zamówienie Ministerstwa Obrony w Nowym Delhi zbudowała go stocznia Mazagon Dock Shipbuilders Limited (MDL) w Mumbaju. Po zwodowaniu Vagsheer przez ponad rok będzie przechodził wszechstronne testy i próby morskie. Ma być przekazany flocie w marcu 2024 r.
Jednostki te zbudowano dla Bhāratīya Nau Senā na podstawie kontraktu zawartego 6 października 2005 r. pomiędzy MDL a spółką Armaris. Pierwotna wartość kontraktu wynosiła 2,4 mld euro i w kolejnych latach rosła – o co najmniej 50%. Ponadto podpisano wtedy porozumienie z producentem systemów rakietowych MBDA na dostawę pocisków przeciwokrętowych SM39 Exocet, jak też rządem Francji na dostawy wyposażenia i wsparcie programu. Do tej pory cztery okręty projektu 75 przekazano użytkownikowi. Są to: INS Kalvari (w grudniu 2017 r.), INS Khanderi (we wrześniu 2019 r.), INS Karanj (w marcu 2021 r.) i INS Vela (w listopadzie 2021 r.). Natomiast w lutym tego roku próby morskie rozpoczął INS Vagir, piąta jednostka serii.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, zatwierdził umowę ramową na dostawy nowych pojazdów dla Wojska Polskiego.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, poinformował, że Rada Modernizacji Technicznej zatwierdziła projekt cięższego niż bwp Borsuk wozu.
MON zamawia w HSW ponad tysiąc nowych bojowych wozów piechoty Borsuk. Skonstruowane w kraju, uzbrojone i wyposażone w zaawansowaną elektronikę zwiastują w armii rewolucję.
Rząd zdecydował o znaczącym podniesieniu potencjału artyleryjskiej zbrojowni HSW. Premier Morawiecki zapowiedział dokapitalizowanie huty i innych zbrojeniowych firm z Podkarpacia.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, podpisał aneks do umowy na dostawy kolejnej partii karabinków MSBS Grot.
Wciąż trwają rozmowy o zakupie kolejnej partii czołgów K2. Problem w tym, że koszt polonizacji tych pojazdów do wersji K2PL liczony jest w miliardach złotych i na razie nie ma rozwiązania, kto ma za to zapłacić.
Wydawałoby się, że wybuch wojny w Ukrainie przyspieszy procesy związane z poprawą bezpieczeństwa Polaków. To okazało się złudne. Straciliśmy mnóstwo czasu.
W warstwie deklaracji politycznych nic się nie zmienia, będziemy nadal wspierać Ukrainę, w podskórnej – mniej widocznej – widać zniechęcenie i rozczarowanie niespełnionymi obietnicami.
Do połowy października niemiecki rząd wydał zgody na eksport uzbrojenia o wartości 10,9 mld euro. Wydawanie pozwoleń na eksport staje się bardziej liberalne.
Niewypały polskiej zbrojeniówki w walce o unijne granty to efekt naszej słabości – ale też premii dla dużych graczy. Z obecnymi kryteriami te programy, z punktu widzenia naszej branży, nie mają sensu.
Wojsko nie zareklamowało zimowych butów, ale prokurator wojskowy oskarżył producenta o oszustwo na gigantyczną kwotę. Sąd Okręgowy w Krakowie oczyścił go teraz z zarzutów.
Dziś w skarżyskiej spółce Mesko powinno zostać podpisane porozumienie dotyczące sprzedaży piorunów w ramach unijnego programu EDIRPA. Ale firma ma problemy z terminową realizacją dostaw.
Polacy są sceptyczni wobec wyboru, którego dokonali niedawno Amerykanie. Nie mają pewności, czy Donald Trump jako 47. prezydent USA poprawi bezpieczeństwo Polski.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas