Wydarzenie było związane z obchodzonym w Brazylii tego dnia Świętem Lotnictwa Myśliwskiego. Wśród uczestników uroczystości był prezydent Brazylii Jair Messias Bolsonaro i dowództwo sił zbrojnych. Obok uroczystego powitania i chrztu pierwszej pary maszyn i nadania im lokalnego oznaczenia F-39E Gripen, dowódca Força Aérea Brasileira gen. płk Carlos de Almeida Baptista Júnior ogłosił, że władze państwa autoryzowały zakup kolejnych samolotów tego typu. Na razie mowa jest o czterech egzemplarzach, które pozwolą na zwiększenie bazowego zamówienia z października 2014 r. z 36 do 40 egzemplarzy. Zgodnie z publicznymi deklaracjami, kolejna czwórka ‒ mająca zapoczątkować drugą transzę, także liczącą 36 Gripenów ‒ pozwoli na rozpoczęcie procesu przygotowania nowych baz lotniczych do stacjonowania maszyn bojowych nowej generacji.

Zgodnie z założeniami programem F-X2, Brazylia zakupiła 28 jednomiejscowych samolotów JAS-39E i osiem dwumiejscowych JAS-39F Gripen, które mają być budowane w kooperacji firma Saab i Embraer. Brazylijska firma ma odpowiadać za montaż ostateczny wszystkich dwumiejscowych maszyn JAS-39F (F-39F) dla wszystkich odbiorców oraz większości jednomiejscowych dla Brazylii. Dodatkowo bazowy kontrakt zawierał opcję rozszerzające zamówienie o 72 samoloty – według deklaracji producenta, ta liczba miała być rozdzielona na dwa osobne transze po 36 egzemplarzy. Proces zakupu drugiej partii już się rozpoczął, autoryzacja tej decyzji może się jednak opóźnić z powodu przyszłorocznych wyborów parlamentarnych.

Obecnie Brazylia jest jednym z dwóch odbiorców samolotów JAS-39E/F Gripen. Drugim jest Królestwo Szwecji, które na potrzeby własnego lotnictwa zamówiła 60 maszyn jednomiejscowych.