Lekki myśliwiec Leonardo wytrwale kusi Polskę

Nowe, bojowe wcielenie polskich szkoleniowych lekkich odrzutowców „Bielik" - czyli włoski uzbrojony M-346 Fighter Attack- od dawna kusi Siły Powietrzne RP.

Publikacja: 10.03.2022 10:00

M-436FA

M-436FA

Foto: Leonardo

Giacomo Ianelli, pilot testowy Leonardo, wie czym przekonać polskich pilotów do maszyn M-346 FA.

- Maję doskonałe właściwości lotne i odpowiedni poziom mocy – zachwala.

Producent zmienił właśnie malowanie swoich przystosowanych do walki dwusilnikowych i dwumiejscowych samolotów. W nowym kamuflażu wyglądają awangardowo.Jak ujawnił Radarowi przedstawiciel Leonardo, partia uzbrojonych lekkich myśliwców już została zamówiona przez pierwszego zagranicznego klienta. Choć firma nie ujawnia adresata, analitycy sugerują iż M-346 FA najprawdopodobniej trafią do Turkmenistanu. Nawet w wersji Fighter Attack samoloty są w rzeczywistości wielozadaniowe: nadal mogą pełnić rolę nowoczesnych platform szkolenia zaawansowanego ale także lekkich maszyn szturmowych.

Radar na miarę

Skuteczną realizację zadań bojowych umożliwia zintegrowany i ściśle dopasowany do M-346 FA zestaw sensorów i specjalistycznego wyposażenia na czele z mechanicznie skanującą wielomodową stacją radiolokacyjną Grifo-M-346 firmy Leonardo umożliwiającą śledzenie do 10 obiektów jednocześnie znajdujących się w odległości nawet 90 km.

Włoski technologiczny gigant Leonardo - producent M-346 niewątpliwie wie jakich argumentów użyć, by je usłyszano w Warszawie.

– Liczne cechy wspólne wersji Fighter Attack z eksploatowaną już w kraju platformą samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik umożliwiają szybkie i niemal bezkosztowe przejście pilotów z maszyn treningowych na bojowe –podkreślają Włosi. Spece od sprzedaży w Leonardo kuszą polskich lotników także niskimi kosztami eksploatacji samolotu i technicznej obsługi – choćby dzięki wykorzystaniu zdolności serwisowych w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr-1 w Łodzi i Dęblinie przygotowywanych do obsługi szkoleniowych bielików M-346 LIFT.

Systemy samoobrony, tankowanie w locie

Promując swój najnowszy, uderzeniowy samolot na polskim rynku Leonardo podkreśla, że wyposażenie oraz uzbrojenie samolotu M-346FA zostało dostosowane do wymagań współczesnego pola walki i zróżnicowanych misji powietrznych realizowanych w ramach NATO.

Cele są wskazywane za pomocą systemu HOTAS i wyświetlacza nahełmowego (HMD). M-346FA posiada, oczywiście zintegrowane łącza radiowe do komunikowania się sojusznikami w powietrzu, przesyłania danych siłom lądowym, otrzymywania i wysyłania informacji o sytuacji taktycznej na obszarze działania samolotu. Bezpieczeństwo, zdolność przetrwania zapewnia podsystem samoobrony (DASS) zawierający układ ostrzegający o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną (RWR), sensory ostrzegające o odpalonych pociskach rakietowych (MAWS) oraz wyrzutnik dipoli i flar (CFD), a także pokładowy zestaw obniżający wykrywalność (zmniejszający skuteczną powierzchnię odbicia fal radiolokacyjnych). Ponadto, zdwojone zostały najważniejsze systemy samolotu: napędowe, hydrauliczne i sterowania. A to od nich zależy w krytycznych momentach przetrwanie samolotu na polu walki. Co ważne, M-346 FA posiada zdolność tankowania paliwa w powietrzu, co w połączeniu z możliwością podwieszenia dodatkowych zbiorników paliwa zapewnia wydłużenie zasięgu lotu i czasu przebywania nad celem nawet do 7 godzin.

Pod skrzydłami rakiety różnych producentów

M-346FA posiada siedem zewnętrznych punktów mocowania różnego typu uzbrojenia i wyposażenia, w tym uzbrojenia bombardierskiego kierowanego (laserowo lub GPS) oraz niekierowanego. Samolot może przenosić zasobniki różnego typu. Z działkiem, rozpoznawczy i nawigacyjny, a także zasobnik walki elektronicznej (ECM).

Uzbrojenie rakietowe M-346FA może być dowolnie konfigurowane włączywszy w to integrację z niekierowanymi i kierowanymi pociskami powietrze–powietrze średniego zasięgu AMRAAM ( z aktywnym radiolokacyjnym układem naprowadzania i systemem nawigacji bezwładnościowej INS, a także najlepszymi, dostępnymi obecnie na świecie pociskami rakietowymi m.in ASRAAM, Meteor i SPEAR (to programowalne, sieciocentryczne rakiety średniego i dalekiego zasięgu), zarówno amerykańskich jak i europejskich producentów.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej