Nowy wariant, określany mianem T-64BW model 2022, ma być odpowiedzią na wyzwania współczesnego pola walki i zarazem być konstrukcją efektywną kosztowo.

Nowy wariant powstał na zlecenie Ministerstwa Obrony Ukrainy, a jego odbiorcą miałyby stać się Siły Zbrojne Ukrainy (SZU), dla których wywodzący się jeszcze z lat 60. T-64 (obecnie głównie w wersji BW, wprowadzonej do uzbrojenia w 1985 r., i pochodnych) wciąż jest zasadniczym czołgiem. W Wojskach Lądowych SZU w 2021 r. było w linii ponad 700 T-64BW/BM (41 BW w piechocie morskiej i pewne ilości BW/BM w Gwardii Narodowej). Pojazd wyposażono w: nowoczesne urządzenia obserwacyjno-celownicze z kamerami termowizyjnymi, prosty ekran listwowy chroniący tylną część kadłuba, gumowe nakładki na wieży, zmodyfikowany układ paliwowy i system ochrony zbiorników paliwa. Ponadto wóz wyposażono w nowoczesne cyfrowe radiostacje, spełniające współczesne standardy przewidziane dla tej klasy wyposażenia. Nowe środki łączności, tak zewnętrznej, jak i wewnętrznej (które także wymieniono), mają spełniać standardy NATO. Czołg na opublikowanych przez Ukroboronprom zdjęciach wykonanych podczas prób nie ma zamontowanego pancerza reaktywnego ani listwowego.

Jest to kolejna już modernizacja T-64BW, jaką zaprezentował w ostatnim czasie ukraiński przemysł. W kwietniu ub. r. przeprowadzono próby poligonowe zremotoryzowanego T-64BM2 Bułat, zaś w listopadzie zaprezentowano zmodyfikowany czołg dowódczy T-64BWK.

T-64BW

T-64BW

Ukroboronprom