Wielki hub serwisowy dla F16 powstanie w Bydgoszczy

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 mogą wkrótce stać się centrum serwisowym wielozadaniowych, bojowych samolotów F -16 nie tylko dla Sił Powietrznych RP ale też sojuszników w regionie.

Publikacja: 31.01.2022 23:01

Pierwszy polski F-16C Jastrząb podczas przeglądu po 400 kolejnych godzinach lotu w bydgoskich zakład

Pierwszy polski F-16C Jastrząb podczas przeglądu po 400 kolejnych godzinach lotu w bydgoskich zakładach.

Foto: Łukasz Pacholski

Rozmowy w tej sprawie z AAR Corporation amerykańskim dostawcą usług m.in. dla US Air Force są bardzo zaawansowane.

W połowie stycznia przedstawiciele WZL Nr 2 ze specjalistami z AAR Corp. uzgadniali w Ameryce kwestie budowania unikalnych kompetencji w zaawansowanej obsłudze samolotów F-16 w ramach programu wydłużania resursów technicznych (Service Life Extension Program, SLEP) maszyn F-16. Zdobycie uprawnień do wykonywania głównych przeglądów i napraw m.in. struktur konstrukcyjnych myśliwców to osiągnięcie najwyższego stopnia wtajemniczenia i kompetencji dla personelu technicznego w firmie takiej jak WZL -2.

Przybywa myśliwców

Bydgoskie zakłady już od ponad dekady naprawiają podwozia, układy hydrauliczne, elektrykę pokładową - nawet serwisują silniki F100 PW 229 i odnawiają powłoki malarskie, ograniczające wykrywalność naszych "Jastrzębi" przez wrogie radary – jednak wchodząc na najwyższy poziom, będą musiały uzupełnić infrastrukturę diagnostyczną i kompetencje.

Mariusz Kończak dyrektor biura prasowego WZL -2 zapewnia, że firma jest gotowa do poszerzenia zdolności technicznych i przejęcia nowych obowiązków.

- Szacujemy, że rynek na usługi serwisowe dla nowych generacji maszyn F-16 może obejmować w najbliższych latach nawet ok. 1000 bojowych odrzutowców z krajów NATO, firmowanych przez Lockheed Martin – dodaje.

Tylko w naszym regionie, w tzw. „nowych" państwach NATO przybywa wielozadaniowych samolotów z USA – kilkadziesiąt używanych F16 zamówiła Rumunia, nowe wkrótce trafią do arsenałów bułgarskich czy słowackich.

Importowaną broń lepiej remontować u siebie

Bartosz Głowacki ekspert lotniczy pisma „Skrzydlata Polska" twierdzi że ulokowanie w Bydgoszczy ośrodka serwisowego i remontowego F-16, jedynego w naszej części Europy, będzie znaczącym osiągnięciem rodzimego przemysłu lotniczego i zbrojeniówki. - Kompleksowe przeglądy i remonty główne to kosztowne usługi i lepiej by były wykonywane w kraju, bo to korzystne ekonomiczne i istotnie poprawia bezpieczeństwo Polski – podkreśla ekspert.

Zdaniem Głowackiego ważne jest także zwiększenie kompetencji i możliwości biznesowych WZL2 w okresie gdy zbliża się moment wycofania ze służby starych bojowych samolotów rosyjskiej konstrukcji – szturmowych Su-22 i myśliwców Mig-29.

- Nie możemy na razie mówić o wszystkich szczegółach rozmów w USA ale wydaje się, że mamy szansę aby stać się uznanym partnerem amerykańskiej firmy AAR Corporation w procesie serwisowania samolotów F-16. – I co istotne nie tylko tych będących w zasobach Polskich Sił Powietrznych – mówi dyrektor Kończak.

WZL naprawią też herkulesy

Bydgoska spółka od dekady ściśle współpracuje amerykańskim potentatem serwisowym AAR Corp. . Początki tej współpracy datują się na lata 2010-2011 kiedy do służby w naszym lotnictwie wojskowych wchodziły samoloty wielozadaniowe F-16C Block 52+ Advanced.

Jak ostatnio informowaliśmy WZL-2 zawarły w ostatnich tygodniach inną umowę - z lotniczym i zbrojeniowym gigantem Lockheed Martin na serwisowanie, naprawy i modernizacje floty transportowców C-130E - a wkrótce także C-130H - służącej dziś Siłom Powietrznym RP. To kolejne rozszerzenie kompetencji bydgoskiej firmy – tym razem o remonty największych maszyn transportowych polskich Sił Powietrznych. Wojskowe lotnictwo od niemal dwóch dekad eksploatuje 5 starszych herkulesów C-130E a do 2024 r. powiększy swój stan posiadania o kolejnych 5 używanych transportowców C130 H zakontraktowanych przez MON wiosną zeszłego roku.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń