Zbrojeniowo – lotniczy gigant swoje centrum cyfrowej doskonałości intensywnie rozbudowuje w Genui, to tam ulokowano Centrum Cyfryzacji Przemysłowej Leonardo.
Wysokowydajne systemy obliczeniowe (High Performance Computing - HPC), chmura obliczeniowa, duże zbiory danych (big data), sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo i robotyka to dziś kluczowe elementy i narzędzia biznesu w epoce cyfrowej. - To one zdecydują wkrótce o konkurencyjności i przewadze Leonardo – mówia przedstawiciele grupy . To oczywiste ,że koncentrujemy sie na gospodarce opartej na danych i poprawie ich jakości aby wzmocnić podstawową działalność i biznes firmy – dodają.
Włoska technologiczna korporacja przyznaje, że kładzie nacisk zwłaszcza na transformację cyfrową przemysłu lotniczego, obronnego i bezpieczeństwa a główne programy i procesy będą realizowane w HPC - krajowym centrum kompetencji w Genui. Leonardo zapewnia, że przyspieszenie cyfryzacji grupy przebiega zgodnie z planem strategicznym "Be Tomorrow 2030" i opiera się na synergii między kluczowymi umiejętnościami a informatyczną infrastrukturą. Zaczęło się od wykorzystania HPC davinci-1 – superwydajnego komputera i stworzenia programu który integruje elastyczność chmury ze zdolnościami superobliczeniowymi i technologiami cyberbezpieczeństwa. Centralnym elementem cyfrowego kompleksu są Leonardo Labs, rozbudowana sieć placówek badawczo-rozwojowych, sprzyjająca innowacyjności - która koncentruje się na ośmiu obszarach badawczych i angażuje około 60 młodych naukowców.
Digitalizacja zmienia lotnictwo
Efekty cyfrowej ofensywy Leonardo najlepiej widać w segmencie przemysłu lotniczego, obronnego i bezpieczeństwa (AD&S). To rezultat tworzenie w nim cyfrowych platform i technologii, które przyspieszają projektowanie, poprawiają wydajność, optymalizują procesy produkcyjne, zwiększają potencjał testowy - aż do możliwości certyfikacji poprzez wirtualne próby i symulacje działania statków powietrznych. Specjaliści Leonardo potwierdzają, że dzięki wykorzystaniu możliwości obliczeniowych ( big data, symulacji numerycznej i sztucznej inteligencji) udaje się przyspieszyć zwłaszcza projektowanie i innowacje w sferze materiałów (lekkość i wytrzymałość), wydajność nowych konstrukcji (aerodynamika i oszczędność energii) oraz udoskonalić obsługę klientów w tym optymalizować szkolenie pilotów i personelu technicznego z wykorzystaniem technik rzeczywistości rozszerzonej.
Wykorzystanie tych technik w analizie danych z lotów umożliwiło na przykład opracowanie zaawansowanych aplikacji do zarządzania flotami śmigłowców (obecnie korzysta z tych procedur ok. 5 000 maszyn na całym świecie), które pozwalają w pełni wykorzystać możliwości wiropłatów i obniżyć koszty eksploatacji sprzętu. W przypadku samolotów jest podobnie – pogłębione analizy danych z czujników i diagnostycznych systemów elektronicznych pozwalają na wszechstronną , wnikliwą ocenę np jakości poszczególnych komponentów i funkcjonalności mechanizmów samolotu. Na jej podstawie można potem precyzyjnie przygotować procedury technicznego wsparcia logistycznego i optymalizować eksploatację maszyn.