Czy Serbia zastąpi MiG-i Dassault Rafale?

Serbskie media poinformowały, że minister obrony Nebojša Stefanović skłania się do zakupu wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Rafale we Francji.

Publikacja: 31.12.2021 13:13

Według mediów serbskich, ministerstwo obrony tego kraju skłania się do zakupu we Francji partii wiel

Według mediów serbskich, ministerstwo obrony tego kraju skłania się do zakupu we Francji partii wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Rafale, które mogłyby zastąpić obecnie używane MiG-i-29 (na zdjęciu).

Foto: Ministerstwo Obrony Republiki Serbskiej

Według mediów, nie jest to pierwsza wypowiedź urzędnika wysokiego szczebla, która może sugerować zakup zamiar zakupu maszyn tego typu dla Siły Powietrznych i Obrona Przeciwlotniczej Serbii.

Zgodnie z wypowiedzią ministra Stefanovića, Rafale jest „faworytem lotnictwa wojskowego", a kwestie zakupu „podlegają analizom". Z całą pewnością ewentualny zakup francuskich samolotów jest związany z faktem podpisania 25 listopada międzyrządowej umowy pomiędzy Chorwacją a Francją dotyczącą zakupu 12 używanych Rafale dla Chorwackich Sił Powietrznych. Fakt ten najwyraźniej nakręcił spiralę lokalnego wyścigu zbrojeń ‒ Serbowie dysponują obecnie jedną eskadrą z 14 samolotami MiG-29 różnych odmian, które mogą być eksploatowane najwyżej do 2030 r.

Serbia od dłuższego czasu stara się prowadzić politykę dywersyfikacji dostawców sprzętu wojskowego. W przypadku lotnictwa doskonałym przykładem są zakupy wielozadaniowych śmigłowców Airbus H145M, a także zapowiadany kontrakt na dwa transportowcee Airbus C-295W. W ostatnich miesiącach nic nie wskazywało jednak na chęć zakupu następców dla MiG-ów-29 – tu z całą pewnością kluczowym argumentem były decyzje w Chorwacji.

Dassault Rafale

Dassault Rafale

MBDA

Według części komentatorów kwestia zakupu Dassault Rafale jest jeszcze bardzo odległa i wymaga autoryzacji przez władze Republiki Francuskiej, które mogą nie być skłonne do jednoczesnej współpracy przemysłowo-obronnej z rywalizującymi ze sobą Chorwacją i Serbią. Z historycznego punktu widzenia, obszar byłej Jugosławii był od lat ważnym terenem zaangażowania Francji. To z kolei może jednak otworzyć drogę do ewentualnej transakcji z Serbią w przyszłości, która także objęłaby (najprawdopodobniej) maszyny używane.

Informacje płynące z Serbii to kolejny dowód doskonałej passy Dassault Aviation i Rafale w ostatnich latach. Tylko w 2021 r. francuska firma zawarła umowy na dostawę swych samolotów do: Chorwacji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i do Egiptu (druga transza). Dodatkowo zamiar zakupu maszyn tego typu deklaruje Indonezja.

Według mediów, nie jest to pierwsza wypowiedź urzędnika wysokiego szczebla, która może sugerować zakup zamiar zakupu maszyn tego typu dla Siły Powietrznych i Obrona Przeciwlotniczej Serbii.

Zgodnie z wypowiedzią ministra Stefanovića, Rafale jest „faworytem lotnictwa wojskowego", a kwestie zakupu „podlegają analizom". Z całą pewnością ewentualny zakup francuskich samolotów jest związany z faktem podpisania 25 listopada międzyrządowej umowy pomiędzy Chorwacją a Francją dotyczącą zakupu 12 używanych Rafale dla Chorwackich Sił Powietrznych. Fakt ten najwyraźniej nakręcił spiralę lokalnego wyścigu zbrojeń ‒ Serbowie dysponują obecnie jedną eskadrą z 14 samolotami MiG-29 różnych odmian, które mogą być eksploatowane najwyżej do 2030 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego