Grudniowa umowa, będąca aneksem do bazowego kontraktu podpisanego jeszcze w 2013 r., ma wartość 152,6 mln dolarów. Dzięki niej Saab zrezygnuje przy kompletowaniu nowych maszyn z dalszego wykorzystania komponentów pochodzących z maszyn JAS-39C/D Gripen, które pierwotnie miały zostać wykorzystane do budowy zamówionych przez FMV 60 JAS-39E. Zamiast tego producent wyprodukuje zupełnie nowe elementy do tych maszyn. Decyzja jest wynikiem analiz Ministerstwa Obrony Królestwa Szwecji, które planuje dalszą eksploatację będących już w eksploatacji JAS-39C/D równolegle z fabrycznie nowymi JAS-39E.
Obecnie Saab i FMV realizują proces odbioru Gripenów E pierwszej partii produkcyjnej, która obejmuje dwa egzemplarze dla Flygvapnet. Obok maszyn dla Szwecji Saab produkuje także samoloty zamówione przez Brazylię.
JAS-39E
Saab JAS-39E to maszyna nowej generacji. Zastosowano w niej mocniejszy silnik General Electric F414G i nową stację radiolokacyjną Raven ES-05 z anteną AESA, zwiększono zasięg, dzięki większej pojemności kadłubowych zbiorników paliwa, większy jest także udźwigu. Dodatkowo dokonano aktualizacji oprogramowania komputerów i kluczowych systemów awioniki oraz walki elektronicznej. Samolot dostosowano do przenoszenia bogatszego zestawu uzbrojenia i wyposażenia podwieszanego. W opinii Saaba wprowadzone zmiany zaowocowały tym, że JAS-39E/F Gripen może skutecznie operować na współczesnym polu walki obok wielozadaniowych maszyn 5. generacji.