Vikrant (pol. odważny) powstał w wyniku programu Air Defence Ship. Opracowany w jego ramach projekt 71 stał się podstawą do budowy pierwszego w Indiach lotniskowca, określanego od 2006 r. jako Indigenous Aircraft Carrier 1 (IAC-1).
Program zainicjowano w 1999 r. Dwa lata później opublikowano pierwsze grafiki przedstawiające okręt klasy STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery, dla samolotów ze skróconym startem i klasycznym lądowaniem z dobiegiem skracanym aerofiniszerami) ze skocznią do startu samolotów, wypierający 32 000 ton. Projekt ewoluował i w 2003 r. został zatwierdzony do realizacji. Wyporność wzrosła do 37 500 ton, później do ponad 40 000 ton. Zasadniczym samolotem pokładowym stał się rosyjski MiG-29K.
Vikrant opuszcza Koczin w drodze na próby. Fot./Ministerstwo Obrony Indii.
Stępkę lotniskowca położono 28 lutego 2009 r. w suchym doku stoczni Cochin Shipyard Limited w Koczin. Kadłub zwodowano 12 sierpnia 2013 r. Po długim okresie wyposażania rozpoczęto próby na uwięzi, które zakończyły się w grudniu 2020 r.
Czytaj także: Indie poszukują nowego bojowego wozu piechoty