Jeszcze lepszy i dostępniejszy ASRAAM

Europejski koncern MBDA finalizuje prace nad nową wersją pocisku kierowanego „powietrze-powietrze” ASRAAM, znaną jako Block 6.

Publikacja: 01.07.2021 16:31

Jeszcze lepszy i dostępniejszy ASRAAM

Foto: Pociski „powietrze-powietrze” MBDA ASRAAM w wersji Block 6. Fot./MBDA

Obok kilku zmian, które zwiększą jego możliwości bojowe, ważną jego cechą będzie całkowite wyeliminowanie komponentów amerykańskich. Tym samym eksport tej broni nie będzie podlegał ograniczeniom wynikającym z prawa Stanów Zjednoczonych.

Kluczowym zespołem pochodzącym dotąd ze Stanów Zjednoczonych jest głowica samonaprowadzania pocisku. Pomimo, że projekt powstał z udziałem brytyjskich specjalistów, to na mocy umów międzyrządowych z lat 80. produkcję ulokowano na terytorium Stanów Zjednoczonych. Było to związane z deklaracją Pentagonu, że dokona zakupu pocisków ASRAAM. W zamian za to, że Wielka Brytania zrezygnowała z samodzielnego rozwoju rakiet lotniczych średniego zasięgu i kupiła amerykańskie AMRAAMy.

Czytaj także: MBDA kusi Polskę. Rakiety CAMM zabójcze dla celów manewrujących

Pomimo standaryzacji ASRAAMa w Stanach Zjednoczonych jako AIM-132, do jego zakup dla amerykańskiego lotnictwa ostatecznie nie doszło. Fakt produkcji kluczowego zespołu pocisku w Stanach Zjednoczonych powoduje, że administracja w Waszyngtonie może skutecznie blokować eksport pocisku. Są one bezpośrednią konkurencją wobec rodziny amerykańskich pocisków AIM-9X Sidewinder. Ponoć z tego względu ASRAAMy nie trafiły wraz z samolotami Eurofighter Typhoon do Arabii Saudyjskiej. Po zakończeniu badań w Wielkiej Brytanii, wersja Block 6 trafi m.in. do Kataru i Omanu (w obydwu przypadkach jako uzbrojenie samolotów Eurofighter Typhoon), a także do Indii. Nie można wykluczyć, że do tej listy dołączy także Arabia Saudyjska, która planuje zakup kolejnej partii Typhoonów.

"ASRAAM w wersji Block 6. Fot./MBDA."

Pociski „powietrze-powietrze” MBDA ASRAAM w wersji Block 6 otrzymają głowicę samonaprowadzania całkowicie europejskiej produkcji. Zastąpi zespół dostarczany dotąd ze Stanów Zjednoczonych. Fot./MBDA.

radar.rp.pl

W przypadku wersji Block 6 produkcję nowej głowicy samonaprowadzania ulokowano w zakładach w Bolton w Wielkiej Brytanii. Ma nowy układ chłodzenia, a także większą czułość detektora matrycowego. Prace realizowano na zamówienie Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, dla której ASRAAM stał się podstawowym pociskiem „powietrze-powietrze” bliskiego zasięgu. Pocisk zintegrowano z samolotami Eurofighter Typhoon, a także Lockheed Martin F-35B Lightning II, a w użyciu Królewskich Sił Powietrznych jest od 1998 r.

Czytaj także: MBDA celuje w „Narew”. Obiecuje rakietowe technologie

Dotychczas pociski ASRAAM nie były wykorzystywane bojowo.

Obok kilku zmian, które zwiększą jego możliwości bojowe, ważną jego cechą będzie całkowite wyeliminowanie komponentów amerykańskich. Tym samym eksport tej broni nie będzie podlegał ograniczeniom wynikającym z prawa Stanów Zjednoczonych.

Kluczowym zespołem pochodzącym dotąd ze Stanów Zjednoczonych jest głowica samonaprowadzania pocisku. Pomimo, że projekt powstał z udziałem brytyjskich specjalistów, to na mocy umów międzyrządowych z lat 80. produkcję ulokowano na terytorium Stanów Zjednoczonych. Było to związane z deklaracją Pentagonu, że dokona zakupu pocisków ASRAAM. W zamian za to, że Wielka Brytania zrezygnowała z samodzielnego rozwoju rakiet lotniczych średniego zasięgu i kupiła amerykańskie AMRAAMy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?