Europejskie uzbrojenie na pokładzie F-35

Lockheed Martin podpisał umowę dotyczącą kontynuacji prac związanych z integracją kierowanych pocisków rakietowych Kongsberg/Raytheon JSM i MBDA SPEAR 3 z wielozadaniowymi samolotami bojowymi F-35 Lightning II.

Publikacja: 11.05.2021 09:33

Europejskie uzbrojenie na pokładzie F-35

Foto: Lockheed Martin kontynuuje proces integracji samolotów F-35 z europejskimi systemami uzbrojenia ‒ pociskiem przeciwokrętowym JSM. Fot./FMA

Umowa ma wartość 57,3 mln dol. Jej realizacja potrwa do lipca 2024 r. Całość funduszy pochodzi ze środków państw-partnerów programu rozwoju F-35. Pośrednictwo amerykańskiego Departamentu Obrony wynika z faktu, że jest to organ realizujący projekt z ramienia administracji federalnej. Zgodnie z upublicznioną informacją, Lockheed Martin ma kontynuować proces integracji, prób i wstępnej certyfikacji pocisków Kongsberg JSM z samolotem wersji F-35A. Dodatkowo umowa obejmuje także wprowadzenie zmian w oprogramowaniu wersji F-35B przeznaczonej dla Wielkiej Brytanii. Nowa architektura ma pozwolić na wdrożenie uniwersalnego interfejsu pozwalającego na realizację procesu integracji z kierowanymi pociskami MBDA SPEAR 3.

Czytaj także: Koszty wsparcia eksploatacji F-35 nadal zbyt wysokie

W przypadku JSM pierwszą próbę zrzutu makiety gabarytowo-masowej pocisku przeprowadzono w lutym tego roku na poligonie w Kalifornii. Nosicielem był pierwszy seryjny F-35A o rejestracji AF-1, który obecnie stacjonuje w ośrodku badawczo-doświadczalnym Edwards. Zgodnie z planem pociski JSM mają zostać certyfikowane do wykorzystania przez samoloty F-35A i F-35C wraz z wdrożeniem do służby oprogramowania standardu Block 4. A zatem nosicielami tej broni mogą stać się m.in. polskie samoloty zamówione w styczniu 2020 r. Proces integracji rozpoczął się w 2020 r., a wstępna gotowość operacyjna ma zostać osiągnięta w 2023 r.

Zgodnie z deklaracjami, opracowywany przez Kongsberg Defence & Aerospace we współpracy z Raytheon Technologies, pocisk JSM będzie jedynym system przeciwokrętowym zdolnym do podwieszenia w kadłubowych komorach uzbrojenia samolotów F-35A i F-35C. Może on także służyć do rażenia celów naziemnych. Kongsberg już uzyskał pierwsze zagraniczne zamówienie na JSM od użytkownika F-35. Obok Norwegii na zakup pocisków zdecydowały się Japońskie Powietrzne Siły Samoobrony (do F-35A). Ich zakup planuje także Australia.

Czytaj także: Niderlandy kupią więcej F-35?

W przypadku pocisków MBDA SPEAR 3, proces integracji został zapoczątkowany umową w 2019 r. Na razie nie ujawniono harmonogramu prób z tym związanych na terenie Stanów Zjednoczonych.

Umowa ma wartość 57,3 mln dol. Jej realizacja potrwa do lipca 2024 r. Całość funduszy pochodzi ze środków państw-partnerów programu rozwoju F-35. Pośrednictwo amerykańskiego Departamentu Obrony wynika z faktu, że jest to organ realizujący projekt z ramienia administracji federalnej. Zgodnie z upublicznioną informacją, Lockheed Martin ma kontynuować proces integracji, prób i wstępnej certyfikacji pocisków Kongsberg JSM z samolotem wersji F-35A. Dodatkowo umowa obejmuje także wprowadzenie zmian w oprogramowaniu wersji F-35B przeznaczonej dla Wielkiej Brytanii. Nowa architektura ma pozwolić na wdrożenie uniwersalnego interfejsu pozwalającego na realizację procesu integracji z kierowanymi pociskami MBDA SPEAR 3.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego