Reklama
Rozwiń

Chinooki dla Królewskich Sił Powietrznych? Chętnie, ale później

Brytyjski dziennik „The Telegraph” informuje, że Ministerstwo Obrony Zjednoczonego Królestwa potwierdziło gotowość zakupu 14 nowych ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook.

Publikacja: 23.04.2021 18:45

Chinooki dla Królewskich Sił Powietrznych? Chętnie, ale później

Foto: Śmigłowiec H-47(ER) – firmowy egzemplarz pokazowy. Fot./Boeing.

Zakup, z powodu ograniczeń budżetowych, rząd Jej Królewskiej Mości chciałby odwlec o kilka lat. Ten niuans umowy jest teraz negocjowany z Amerykanami.

O sprawie tego samego dnia napisała też amerykańska agencja informacyjna Bloomberg. Brytyjski resort obrony wynegocjował już z Pentagonem szczegóły transakcji. W jej ramach rząd w Londynie kupi dla Royal Air Force 14 śmigłowców H-47 Chinook ER (oznaczenie producenta, ER – Extended Range, czyli o zwiększonym zasięgu). Zakupu dokona wraz wraz z ich wyposażeniem dodatkowym. Silnikami, strzeleckim uzbrojeniem pokładowym i systemami samoobrony. Całość wyceniono łącznie na 2 mld dol. (1,4 mld funtów). To daje nam cenę prawie 143 mln dol. za śmigłowiec (!).

"Chinook. Fot./RAF"

Chinook to dziś najcięższy śmigłowiec w brytyjskiej służbie. Fot./RAF.

Foto: radar.rp.pl

Jeszcze 25 marca brytyjska ambasada w Waszyngtonie przesłała list potwierdzający chęć podpisania zamówienia. Niemniej, w liście czytamy, że ze względu na światowy wpływ pandemii COVID-19, brytyjski rząd musi jeszcze raz rozważyć finansową część transakcji.

W odpowiedzi udzielonej agencji Bloomberg brytyjska ambasada wyjaśnia, że Zjednoczone Królestwo „[…] chętnie proaktywnie zaangażuje się w zrozumienie i wysiłki złagodzenia wpływu trzyletniego odroczenia [wykonania kontraktu] na cenę i harmonogram dostaw, jednocześnie uznając, że istnieje wiele czynników, pragmatycznych i tych związanych z bazą produkcyjną, które muszą być wzięte pod uwagę, a część z nich nie jest ujęta w dokumencie LOA [Letter of Offer and Acceptance]”.

Czytaj także: Brytyjski przegląd obronny. Zmiany w RAF

W innym miejscu brytyjska ambasada wyjaśnia, że to trzyletnie odroczenie nie będzie przeszkodą, aby kontrakt zrealizować przed końcem 2030 r. Firma Boeing w komentarzu dla Bloomberga napisała tylko, „[…] że ma silne partnerstwo ze Zjednoczonym Królestwem” i „Oczekuje jego ugruntowania poprzez kontynuowanie zakupu H-47 Chinook Extended Range”.

Brytyjski problem Boeinga

Odroczenia płatności i produkcji brytyjskich H-47(ER) nie są po myśli Boeinga. Chinooki produkują zakłady koło Filadelfii w stanie Pensylwania, które muszą montować co najmniej 18 maszyn rocznie, aby zachować rentowność. Niemniej w latach podatkowych 2021 – 2024 Pentagon zapowiedział, że chce zmniejszyć swoje zamówienie na Chinooki z 68 do 40. Zaoszczędzone w ten sposób 962 mln dol. przesunie do innego śmigłowcowego programu. Będzie to Future Attack Reconnaissance Aircraft Program (FARA).

Czytaj także: Dwóch finalistów programu FARA

Krok ten w latach 2020 – 2021 udało się Boeingowi zablokować w Kongresie przy pomocy opłacanych kongresmenów. I tak US Army musiała w tym roku zamówić nawet dodatkowe pięć Chinooków. Jednak US Army nie składa broni. W kolejnym projekcie budżetu na rok podatkowy 2022 znów wnioskuje o redukcję zakupów tych śmigłowców. Poprzednia administracja prezydencka w ramach osiągnięcia kompromisu, aby US Army nie musiało zamawiać zbędnych maszyn, a Boeing nie tracił zysków, zwiększyła wysiłki eksportowe. Ówczesny sekretarz US Army Ryan McCarthy naciskał na Zjednoczone Królestwo i Zjednoczone Emiraty Arabskie, aby oba państwa zamówiły dodatkowe maszyny (Londyn 14, a Abu Zabi 10), co się udało. Jednak teraz Brytyjczycy chcą to renegocjować.

Chinooki w barwach RAF

Brytyjskie lotnictwo eksploatuje Chinooki od listopada 1980 r. Obecnie ma ich 60 w czterech wersjach (HC): Mk 4, Mk 5, Mk 6 i Mk 6A. Wszystkie mają ujednolicone cyfrowe kabiny pilotów.

Czytaj także: Chinooki dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Mk 6 to brytyjski wariant CH-47F. Mk 4 są modernizowane do wersji Mk 6A (w tym roku miały zostać zmodernizowane ostanie z nich). Natomiast Mk 5 powstały poprzez modernizację starszych Mk 3, różniących się od standardowych CH-47 zbiornikami paliwa o podwojonej pojemności.

Stacjonują w dwóch baza lotniczych (Odiham i Benson), podzielone między cztery dywizjony (18., 27., 28., 7.). Nowe H-47(ER) mają zastąpić najstarsze z brytyjskich Chinooków. W 2018 r. Londyn sondował warunki zakupu 16 z nich, ostatecznie stanęło na 14. Wersja ER to taki nowoczesny Mk 5, powstały na bazie konstrukcji kadłuba MH-47G Block II, czyli Chinooka dla pułku 160th SOAR (A) Night Stalkers – lotnictwa wojsk specjalnych Stanów Zjednoczonych.

Czytaj także: Amerykańsko-amerykański pojedynek w Niemczech

Boeing oferował H-47(ER) także Niemcom jako nowy Schwere Transporthubschrauber (STH). H-47(ER) ma cyfrową kabinę pilotów Common Avionics Architecture System (CAAS) i cyfrowy system sterowania Digital Automatic Flight Control System (DAFCS), tak samo jak brytyjskie Mk 6 i 6A. H-47(ER) ma kabinę ładunkową wysoką na 1,88 m, długą na 9,19 m i szeroką na 2,29 m (wymiary użyteczne). Dzięki powiększonym zbiornikom paliwa H-47(ER) bez tankowania w powietrzu (może być wyposażony w sondę do tankowania) ma zasięg wynoszący 1000 km (CH-47F 630 km) przy maksymalnej masie startowej 22 680 kg i prędkości przelotowej 291 km/h (warunki środowiskowe jak dla wysokości poziomu morza).

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku