Filipiny kupią więcej śmigłowców Black Hawk z Mielca

Rząd Filipin ogłosił, że Rada Bezpieczeństwa Republiki Filipin zatwierdziła projekt zakupu 15 kolejnych śmigłowców wielozadaniowych Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk.

Publikacja: 08.02.2021 11:04

Już dziś w Republice Filipin używanych jest sześć spośród 16 śmigłowców S-70i Black Hawk wyprodukowa

Już dziś w Republice Filipin używanych jest sześć spośród 16 śmigłowców S-70i Black Hawk wyprodukowanych w Mielcu. Istnieje szansa, że zamówienie zostanie rozszerzone o 15 dalszych. Fot./Siły Powietrzne Filipin.

Foto: Już dziś w Republice Filipin używanych jest sześć spośród 16 śmigłowców S-70i Black Hawk wyprodukowanych w Mielcu. Istnieje szansa, że zamówienie zostanie rozszerzone o 15 dalszych. Fot./Siły Powietrzne Filipin.

Jest to pokłosie serii wypadków z udziałem wysłużonych maszyn Bell UH-1D i H Iroquios, które S-70i sukcesywnie zastępują.

Pierwsze informacje o przyspieszeniu programu zakupów nowych wiropłatów upubliczniono 24 stycznia. Było to efekt katastrofy UH-1H Iroquios, w której zginęło siedmiu żołnierzy. Wówczas prezydent Rodrigo Duterte zapowiedział, że wydał rozporządzenie w sprawie znalezienia środków w budżecie na zakup nowych maszyn. Wówczas zakładano, że możliwe będzie kupno do siedmiu wiropłatów. Ostatecznie decyzja rządu mówi o zakupie 15 śmigłowców rodziny Black Hawk. Z całą pewnością władze w Manili będą kontynuować proces dostaw maszyn S-70i Black Hawk kompletowanych przez zakłady PZL z Mielca. Pierwszych sześć zostało już wdrożonych do linii, a do końca pierwszego kwartału dostawy obejmą kolejnych dziesięć.

Czytaj także: Czy Polska jest zainteresowana udziałem w NATO-wskim programie śmigłowca wielozadaniowego?

Potrzeba przyspieszonego wycofania UH-1 powoduje, że zapotrzebowanie może sięgać nawet ponad 50 nowych śmigłowców wielozadaniowych. Niestety, szczupłość środków powoduje, że w najbliższych latach Filipiny będą w stanie zakupić jedynie 15. Obecnie brak informacji odnośnie procedury zakupu, a także harmonogramu. Z całą pewnością kluczem będą negocjacje pomiędzy zamawiającym i producentem.

"S-70i Black Hawk. Fot./Siły Powietrzne Filipin."

S-70i Black Hawk wyprodukowany w Mielcu na zamówienie Republiki Filipin. Fot./Siły Powietrzne Filipin.

radar.rp.pl

W ostatnich miesiącach na Filipinach doszło do trzech incydentów z udziałem śmigłowców Bell UH-1 eksploatowanych w siłach zbrojnych tego kraju. 23 lipca 2020 r., tuż po starcie, doszło do katastrofy UH-1D (pochodzącego z nadwyżek sprzętowych niemieckiej Bundeswehry) w pobliżu bazy Cauayan. Zginęły cztery osoby znajdujące się na pokładzie. 26 listopada 2020 r., z powodu złych warunków atmosferycznych, przymusowo lądował UH-1H transportujący ciężko rannego żołnierza (ostatecznie zmarł on w oczekiwaniu na dostarczenie do szpitala). 16 stycznia tego roku w katastrofie UH-1H zginęło siedmiu żołnierzy.

Czytaj także: PZL Mielec zacieśni współpracę z Romaero

Do niedawna w Azji dalekowschodniej S-70i Black Hawk były eksploatowane przez siły zbrojne Brunei i Tajlandii. Od końca 2020 r., należące do korporacji Lockheed Martin, Polskie Zakłady Lotnicze realizują dostawy maszyn tego typu także do Filipin. W służbie jest już sześć pierwszych spośród 16 zamówionych za 240 mln dolarów w 2019 r. śmigłowców.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego