Kontrakt ma wartość 23 mld dol. i dotyczy produkcji i dostaw nieokreślonej liczby samolotów. W ramach pierwszej transzy środków, o wartości 1,2 mld dol., Departament Obrony zlecił realizację prac projektowych, integrację wyposażenia, produkcję i certyfikację pierwszych samolotów. Według dokumentacji Kongresu Stanów Zjednoczonych, wstępna partia obejmie osiem maszyn. Samoloty trafią do ośrodka doświadczalnego US Air Force w Eglin na Florydzie. Prace związane ze wstępnym etapem programu potrwają do końca 2023 r. W momencie podpisania uruchomiono 300 mln dolarów z budżetu federalnego.
Czytaj także: F-15QA Advanced Eagle dla Kataru w docelowym kamuflażu
Według planów Departamentu Obrony, Boeing może liczyć na zamówienie na 144 samoloty F-15EX Advanced Eagle. Maszyny będą konstrukcyjnie oparte na eksportowych wersjach uderzeniowych, opracowanych na zlecenie kontrahentów zagranicznych – Arabii Saudyjskiej i Kataru. Jednak 30 proc. elementów ich wyposażenia ma być specyficznych i zintegrowanych na zamówienie US Air Force.
Pierwszy F-15EX jest już kompletowany w zakładach Boeinga w St.Louis. Fot./Boeing.
Samoloty F-15EX Advanced Eaglew pierwszej kolejności zastąpią myśliwce F-15C/D Eagle w jednostkach Powietrznej Gwardii Narodowej. Maszyny służą do zapewnienia ochrony przestrzeni powietrznej Stanów Zjednoczonych. Po wydarzeniach z 11 września 2001 r. ich eksploatacja stała się bardzo intensywna, co powoduje wyczerpywanie się resursu technicznego. Departament Obrony, stojąc przed wyborem inwestowania środków w dalsze ich modernizacje, zdecydował się na zakup fabrycznie nowych samolotów – według analiz długofalowych ma to być bardziej efektywne kosztowo.