Okręt opuścił południowokoreański port i rozpoczął rejs na macierzyste wyspy, gdzie jest spodziewany w lipcu. Dostawa jednostki to także owoc zakończonych z sukcesem prób morskich, które prowadzono w pierwszej połowie bieżącego roku. W części z nich uczestniczyła, budowana równolegle dla Filipin, fregata rakietowa Jose Rizal.

Czytaj także: Nowa Zelandia stawia na Super Herculesy

HNZMS Aotearoa zamówiono w 2016 r. w celu zastąpienia okrętu zaopatrzeniowego HNZMS Endeavour, który wycofano w grudniu 2017 r.

Dla południowokoreańskiego przemysłu stoczniowego był to jeden z trzech ważnych sukcesów w segmencie okrętów zaopatrzeniowych budowanych na eksport. Obok Nowej Zelandii zamówienia w południowokoreańskich stoczniach złożyły także Wielka Brytania (cztery jednostki typu Tide) i Norwegia (HNLMS Maud). Uroczyste położenie stępki HNZMS Aotearoa odbyło się 13 sierpnia 2018 r., a wodowanie 24 kwietnia 2019 r.

""

Wielozadaniowy okręt zaopatrzeniowy HNZMS Aotearoa. Fot./Siły Zbrojne Nowej Zelandii.

radar.rp.pl

HNZMS Aotearoa ma wyporność 26 000 ton i 173 metry długości. Napęd w układzie CODLAD pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 16 węzłów. Jako jednostka wielozadaniowa może zabrać na pokład 8000 ton paliwa do silników okrętowych, 1500 ton paliwa lotniczego i do 12 kontenerów z ładunkami suchymi lub mrożonymi.