Modernizacje samolotów wczesnego ostrzegania Beriew A-50 do postaci A-50U ruszyły w 2011 r.
Zmodernizowany samolot A-50U otrzymał system zadaniowy Szmiel-M opracowany przez koncern Wega. W porównaniu do systemu Szmiel na A-50, wersja M ma nowy podsystem komputerowy z cyfrową obróbką sygnału zamiast analogowej. Według producenta, nowy Szmiel jest o dwie tony lżejszy i dziesięciokrotnie bardziej niezawodny, niż poprzednio. Obrotowa antena radaru pozostała niezmieniona.
Czytaj także: Rosja: nowy sprzęt w armii
Zupełnie nowe są również stanowiska operatorów z wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi. Samolot posiada nowe są systemy łączności i nawigacji. Załoga samolotu otrzymała miejsca odpoczynku, kuchnię i toaletę, czego wcześniej nie było. Samolot zachował silniki D-30KP2 z poprzedniej wersji i jedyną zewnętrzną różnicą między nimi jest brak w zmodernizowanym A-50U szerokich wystających na boki płetw przy podwoziu głównym, które wcześniej służyły do ekranowania odbić sygnału radaru od ziemi.
Wszystkie A-50 służą w Eskadrze Lotniczej Samolotów Dalekiego Dozoru Radiolokacyjnego w składzie 610. Ośrodka Zastosowania Bojowego i Przeszkalania Personelu Latających (610 CBP PLS) w Iwanowo Siewiernyj, podporządkowanego dowództwu wojskowego lotnictwa transportowego Rosji. Spośród 24 samolotów A-50 dostarczonych w swoim czasie siłom powietrznym ZSRR, dzisiaj w służbie pozostaje sześć A-50U i trzy samoloty A-50 przed modernizacją. Jeden samolot (numer 40) przechodzi obecnie modernizację u Beriewa w Taganrogu; to właśnie on ma wrócić do służby w 2021 r. Jeszcze dziewięć niezdolnych do lotu A-50 stoi na skraju lotniska w Iwanowo.