W Stanach Zjednoczonych rozbił się „niewidzialny” myśliwiec

W rejonie bazy lotniczej Eglin na Florydzie doszło do wypadku samolotu myśliwskiego przewagi powietrznej Lockheed Martin F-22A Raptor, należącego do US Air Force.

Publikacja: 18.05.2020 08:08

Raptor, który rozbił się 15 maja na Florydzie, to piąty F-22A utracony przez USAF od momentu rozpocz

Raptor, który rozbił się 15 maja na Florydzie, to piąty F-22A utracony przez USAF od momentu rozpoczęcia przejmowania seryjnych maszyn w 2003 r. Fot./USAF.

Foto: Raptor, który rozbił się 15 maja na Florydzie, to piąty F-22A utracony przez USAF od momentu rozpoczęcia przejmowania seryjnych maszyn w 2003 r. Fot./USAF.

Jest to pierwszy incydent skutkujący utratą maszyny tego typu od ośmiu lat.

Według oficjalnego komunikatu, samolot należący do 43. Dywizjonu Myśliwskiego rozbił się z niewyjaśnionych dotąd przyczyn. Pilot katapultował się, a po odnalezieniu przez zespół poszukiwawczo-ratowniczy został przetransportowany do szpitala. Maszyna wykonywała lot treningowy, nie odnotowano zniszczeń na ziemi.

Czytaj także: Nowa modyfikacja sprawi, że F-35 będą znacznie bezpieczniejsze

Jest to piąty Raptor utracony przez US Aur Force. Poza tym dotąd Departament Obrony nie upublicznił szczegółów odnośnie skali uszkodzeń 17 Raptorów, które pozostały w bazie Tyndall w czasie przejścia huraganu Michael w październiku 2018 r. Ostatni wypadek miał miejsce w listopadzie 2012 r., wówczas także rozbił się samolot należący do jednostki z Tyndall. Po huraganie z 2018 r. wszystkie dywizjony 325. Skrzydła Myśliwskiego przebazowano do innych baz w rejonie. Tak miało miejsce choćby z 43. Dywizjonem, którego samoloty czasowo bazują w Eglin.

W efekcie cięć budżetowych Lockheed Martin wyprodukował jedynie 195 maszyn F-22A Raptor. Osiem prototypów i 187 operacyjnych. Pierwotnie planowano budowę 750 maszyn. Ostatni z nich trafił do eksploatacji w 2012 r. Docelowe plany zakładają, że będą służyć do połowy lat 40. obecnego wieku.

Czytaj także: Niska gotowość operacyjna największą bolączką US Air Force

Dziś wykorzystywanych jest ok. 135 maszyn bojowych, 15 służy do wsparcia prac badawczo-rozwojowych, a 31 służy do szkolenia. Pod koniec 2017 r. rozpoczęto prace związane z dostosowaniem maszyn badawczo-rozwojowych do standardu bojowego. Jest to tańsze niż, także rozważane, wznowienia produkcji F-22.

Jest to pierwszy incydent skutkujący utratą maszyny tego typu od ośmiu lat.

Według oficjalnego komunikatu, samolot należący do 43. Dywizjonu Myśliwskiego rozbił się z niewyjaśnionych dotąd przyczyn. Pilot katapultował się, a po odnalezieniu przez zespół poszukiwawczo-ratowniczy został przetransportowany do szpitala. Maszyna wykonywała lot treningowy, nie odnotowano zniszczeń na ziemi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości