Konwersji dokonało biuro konstrukcyjne EMZ imienia Miasiszczewa w swoich warsztatach mieszczących się na lotnisku w Żukowskim.
Czytaj także: Rosja modernizuje bombowce strategiczne
Samolot powstał w ramach programu badawczo-rozwojowego Sjomszczik (mierniczy) uruchomionego w 2008 r. Początkowo w jego ramach Miasiszczew miał zaadaptować do zadań aerofotografii własny niewielki turbośmigłowy samolot dyspozycyjny M-101T Gżel. W 2012 r. plany uległy zmianie i w zamian za M-101T wybrano dwusilnikowy samolot An-140-100. Powody decyzji nie są znane. Prawdopodobnie An-140-100 wybrano, gdyż jest on większy i może zabrać więcej wyposażenia, a także jest eksploatowany przez siły powietrzne Rosji. Według ówczesnych planów An-140 Sjomszczik miał być wykonany w latach 2014-2016. Program złapał jednak opóźnienia.
System zadaniowy K-911 dla samolotu powstał w koncernie Wega z Moskwy. To tam powstał analogiczny, ale znacznie bardziej rozbudowany system dla samolotu Tu-214ON. W składzie systemu jest wielkoformatowy cyfrowy aparat fotograficzny DMC250 do zdjęć pionowych, średnioformatowe aparaty RCD30 do zdjęć skośnych oraz topograficzny skaner laserowy ALS70. Wszystko firmy Leica. Deklarowanym przeznaczeniem fotogrametrycznego An-140-100 jest udział w lotach kontrolnych programu Otwarte Niebo. Obecnie ze strony rosyjskiej uczestniczą w nim podobne wielkością do An-140 samoloty fotogrametryczne An-30B do lotów nad Europą oraz dwa duże samoloty rozpoznawcze Tu-214ON do lotów nad Stanami Zjednoczonymi i Kanadą.
Czytaj także: Rosjanie nie zbudują zbiornikowca na bazie Ił-96-400