Golden Eagle trafią do USAF?

US Air Force planuje leasing niewielkiej liczby odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego Korea Aerospace Industries T-50 Golden Eagle.

Publikacja: 23.03.2020 16:42

Samolot szkolenia zaawansowanego KAI T-50A sfotografowany podczas lotów próbnych w ramach programu T

Samolot szkolenia zaawansowanego KAI T-50A sfotografowany podczas lotów próbnych w ramach programu T-X, w którym był oferowanym wspólnie przez KAI i korporację Lockheed Martin. Fot./Lockheed Martin.

Foto: Samolot szkolenia zaawansowanego KAI T-50A sfotografowany podczas lotów próbnych w ramach programu T-X, w którym był oferowanym wspólnie przez KAI i korporację Lockheed Martin. Fot./Lockheed Martin.

Kontrakt związany jest z potrzebą przygotowania odpowiednik procedur przed wdrożeniem do służby, wybranego w ramach programu T-X, samolotu Boeing/Saab T-7A Red Hawk.

Czytaj także: Irackie T-50 w komplecie

Według upublicznionych informacji, US Air Force chcą podpisać w tej sprawie umowę z firmą Hillwood Aviation. Spółka reprezentuje w Stanach Zjednoczonych firmę KAI. Umowa ma dotyczyć leasingu od czterech do ośmiu samolotów rodziny T-50 Golden Eagle.

Inicjatywę tę oprotestowała firma Mission System Solutions, która reprezentuje włoski koncern Leonardo. Spółka oferowała w przetargu T-X samolot M-346 Master. Jednak zdaniem USAF decyzja o leasingu T-50 bez przetargu wynika z faktu, że jego seryjnie produkowana wersja TA-50 dysponuje pokładową stacją radiolokacyjną i nie wymaga dodatkowego czasu oraz środków na jej integrację, a to byłoby niezbędne w przypadku Mastera.

""

Przedseryjne samoloty szkolno-treningowe Boeing/Saab T-7A Red Hawk w locie. Fot./Boeing.

radar.rp.pl

Powodem leasingu niewielkiej liczby samolotów jest chęć przetestowania nowych programów nauczania pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych. Po 2024 r. zasiądą za sterami T-7A Red Hawk. Specjaliści twierdzą, że nie można tego zweryfikować z wykorzystaniem przestarzałej maszyny T-38B Talon. Wykorzystanie T-50 ma przyczynić się do opracowania programów, które pozwolą skrócić czas przeszkalania z wykorzystaniem samolotu zaawansowanego szkolenia na docelowy typ maszyny bojowej, np. F-35.

Czytaj także: Amerykanie wybrali nazwę dla nowego samolotu szkolnego

Obecnie proces szkolenia pilotów USAF obejmuje cztery fazy. Wstępną, drugą na turbośmigłowym T-6 Texan II, trzecią na odrzutowym T-38B Talon i czwartą na docelowym typie samolotu. Wdrożenie samolotów szkolenia zaawansowanego nowej generacji ma znacząco ograniczyć nalot podczas czwartej fazy szkolenia. To pozwoli poważnie ograniczyć koszty całego procesu. W czasie cyklu lotów testowych rocznie wyleasingowane T-50 mają wykonywać po około 3000 lotów o łącznym czasie 4500 godzin.

Samoloty rodziny KAI T-50 Golden Eagle eksploatują obecnie siły powietrzne Republiki Korei. Maszyny trafiły także do czterech odbiorców eksportowych: Indonezji, Iraku, Filipin i Tajlandii.

T-50 – bez powodzenia – był oferowany także w Stanach Zjednoczonych (program T-X) oraz Polsce (program AJT). W przypadku polski wygrała maszyna Leonardo –  M-346.

Kontrakt związany jest z potrzebą przygotowania odpowiednik procedur przed wdrożeniem do służby, wybranego w ramach programu T-X, samolotu Boeing/Saab T-7A Red Hawk.

Czytaj także: Irackie T-50 w komplecie

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego