Pierwszy w z omawianych kontraktów, podpisanych z Ministerstwem Obrony Republiki Irlandii, ma wartość 220 mln euro. Dotycz dwóch turbośmigłowych samolotów patrolowych C-295MP, które zastąpią, intensywnie eksploatowane od 1994 r., dwa CN-235MP.

Czytaj także: Samoloty Airbusa coraz bliżej Kanady

Dostawa maszyn przewidziano na 2023 r. Poza samolotami umowa obejmie dostawę urządzeń wsparcia naziemnego i usługi logistyczne. Transakcja jest częściowo finansowana ze środków Unii Europejskiej, co ma związek z planowanym zastosowaniem maszyn do zadań patrolowo-ekologicznych nad obszarami morskimi. Dodatkowo samoloty mają wspierać służby ratownicze w zadaniach poszukiwawczo-ratowniczych i ewakuacji medycznej.

Oferta koncernu Airbus została przez Irlandczyków wybrana na początku października. W pokonany polu znalazł się koncern Leonardo, oferujący samolot MC-27JMP.

Samoloty dla Czech

Równolegle kontrakt na samoloty zawarło Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej. Porozumienie dotyczy dwóch samolotów C-295MW w wariancie transportowym. Samoloty zostaną dostarczone w 2020 r. i pierwszej połowie 2021 r. Wartość umowy to 2,34 mld koron czeskich brutto (ok. 390 mln złotych).

Czytaj także: Serbia odbiera śmigłowce Airbusa

Dzięki dostawie liczba C-295M we Vzdušnych sílach Armády České republiky zwiększy się do sześciu. Czeski resort obrony zawarł także z Airbusem umowę dotyczącą modernizacji czterech samolotów dostarczonych w 2010 r. Prace zaplanowano na lata 2019-2021 i obejmą modernizację: środków łączności oraz systemów awionicznych, systemu planowania misji, montaż systemu łączności satelitarnej wraz z interfejsem do systemu transmisji danych, a także dostawę części zamiennych do nowych urządzeń i wsparcie ich eksploatacji, a także nowego wyposażenia naziemnego. Koszt tych prac to 436 mln koron czeskich brutto (ok. 73 mln złotych).

Dla koncernu Airbus i programu C-295M to kolejny sukces w bieżącym roku. Dotychczas sprzedano w nim tylko trzy samoloty. Po jednym dla sił zbrojnych Burkina Faso i Wybrzeża Kości Słoniowej, a także Straży Granicznej Kazachstanu. Co warto podkreślić, wiele elementów struktury płatowca każdego C-295M (m.in. przednie części kadłuba, skrzydła wraz z centropłatem, drzwi, w sumie ok. 40 proc.), a także wiązki kablowe, powstają w, należących do Airbusa, zakładach PZL Warszawa-Okęcie.

Łącznie Airbus wyprodukował lub dysponuje zamówieniami na 214 maszyn rodziny C-295M.