Irlandia i Czechy kupują samoloty Airbusa

Airbus Defence & Space dostarczy cztery samoloty C-295M do Irlandii I Czech.

Publikacja: 17.12.2019 12:01

Irlandia zamówiła w Airbusie dwa turbośmigłowe samoloty patrolowe C-295MP. Rys./Airbus.

Irlandia zamówiła w Airbusie dwa turbośmigłowe samoloty patrolowe C-295MP. Rys./Airbus.

Foto: Irlandia zamówiła w Airbusie dwa turbośmigłowe samoloty patrolowe C-295MP. Rys./Airbus.

Pierwszy w z omawianych kontraktów, podpisanych z Ministerstwem Obrony Republiki Irlandii, ma wartość 220 mln euro. Dotycz dwóch turbośmigłowych samolotów patrolowych C-295MP, które zastąpią, intensywnie eksploatowane od 1994 r., dwa CN-235MP.

Czytaj także: Samoloty Airbusa coraz bliżej Kanady

Dostawa maszyn przewidziano na 2023 r. Poza samolotami umowa obejmie dostawę urządzeń wsparcia naziemnego i usługi logistyczne. Transakcja jest częściowo finansowana ze środków Unii Europejskiej, co ma związek z planowanym zastosowaniem maszyn do zadań patrolowo-ekologicznych nad obszarami morskimi. Dodatkowo samoloty mają wspierać służby ratownicze w zadaniach poszukiwawczo-ratowniczych i ewakuacji medycznej.

Oferta koncernu Airbus została przez Irlandczyków wybrana na początku października. W pokonany polu znalazł się koncern Leonardo, oferujący samolot MC-27JMP.

Samoloty dla Czech

Równolegle kontrakt na samoloty zawarło Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej. Porozumienie dotyczy dwóch samolotów C-295MW w wariancie transportowym. Samoloty zostaną dostarczone w 2020 r. i pierwszej połowie 2021 r. Wartość umowy to 2,34 mld koron czeskich brutto (ok. 390 mln złotych).

Czytaj także: Serbia odbiera śmigłowce Airbusa

Dzięki dostawie liczba C-295M we Vzdušnych sílach Armády České republiky zwiększy się do sześciu. Czeski resort obrony zawarł także z Airbusem umowę dotyczącą modernizacji czterech samolotów dostarczonych w 2010 r. Prace zaplanowano na lata 2019-2021 i obejmą modernizację: środków łączności oraz systemów awionicznych, systemu planowania misji, montaż systemu łączności satelitarnej wraz z interfejsem do systemu transmisji danych, a także dostawę części zamiennych do nowych urządzeń i wsparcie ich eksploatacji, a także nowego wyposażenia naziemnego. Koszt tych prac to 436 mln koron czeskich brutto (ok. 73 mln złotych).

Dla koncernu Airbus i programu C-295M to kolejny sukces w bieżącym roku. Dotychczas sprzedano w nim tylko trzy samoloty. Po jednym dla sił zbrojnych Burkina Faso i Wybrzeża Kości Słoniowej, a także Straży Granicznej Kazachstanu. Co warto podkreślić, wiele elementów struktury płatowca każdego C-295M (m.in. przednie części kadłuba, skrzydła wraz z centropłatem, drzwi, w sumie ok. 40 proc.), a także wiązki kablowe, powstają w, należących do Airbusa, zakładach PZL Warszawa-Okęcie.

Łącznie Airbus wyprodukował lub dysponuje zamówieniami na 214 maszyn rodziny C-295M.

Pierwszy w z omawianych kontraktów, podpisanych z Ministerstwem Obrony Republiki Irlandii, ma wartość 220 mln euro. Dotycz dwóch turbośmigłowych samolotów patrolowych C-295MP, które zastąpią, intensywnie eksploatowane od 1994 r., dwa CN-235MP.

Czytaj także: Samoloty Airbusa coraz bliżej Kanady

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Pierwsze koreańskie lekkie myśliwce z szachownicami