Kongsberg certyfikowanym serwisantem F-16

Kongsberg Aviation Maintenance Services pierwszym certyfikowanym globalnym centrum serwisowym F-16.

Publikacja: 07.11.2019 12:38

Jeden z norweskich F-16BM. Zakłady KAMS w Kjeller dotąd świadczyły usługi na rzecz własnych sił zbro

Jeden z norweskich F-16BM. Zakłady KAMS w Kjeller dotąd świadczyły usługi na rzecz własnych sił zbrojnych, a obecnie będą mogły objąć nimi wszystkich użytkowników maszyn F-16 na świecie. Fot./Kongsberg.

Foto: Jeden z norweskich F-16BM. Zakłady KAMS w Kjeller dotąd świadczyły usługi na rzecz własnych sił zbrojnych, a obecnie będą mogły objąć nimi wszystkich użytkowników maszyn F-16 na świecie. Fot./Kongsberg.

Spółka Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) otrzymała certyfikat koncernu Lockheed Martin. Certyfikat pozwala na realizację prac obsługowo-naprawczych samolotów rodziny F-16 dla wszystkich ich użytkowników.

Czytaj także: Seahawk dozbrojony w pociski Kongsberga

Certyfikat przyznano 14 października. KAMS będzie pierwszą tego typu placówką w Europie. Swe zadania będzie realizować w ścisłej współpracy z koncernem Lockheed Martin i przy jego oraz jego partnerów pomocy technicznej. Głównym miejscem prac będą zakłady znajdujące się na terenie bazy lotniczej Kjeller. Dodatkowo planowane jest przygotowanie mobilnych zespołów, dzięki którym usługi naprawczo-serwisowe będą mogły być wykonywane w dowolnym punkcie świata.

Certyfikat i działanie w ścisłej współpracy z producentem samolotów pozwoli na dalsze zagospodarowanie doświadczonego personelu, który wkrótce zakończy proces obsług norweskich F-16AM/BM ze względu na proces ich zastępowania przez F-35A.

Czytaj także: Rośnie popyt na najnowsze F-16

Dziś wielozadaniowe samoloty bojowe rodziny Lockheed Martin F-16 są eksploatowane w 25 państwach świata w liczbie ponad 3000. W Europie można obserwować dwa trendy z nimi związane. Państwa tzw. Starego NATO z Europy Zachodniej (Norwegia, Holandia, Belgia, Dania) będą swoje F-16AM/BM stopniowo wycofywać z eksploatacji. Zastąpią je F-35A Lightning II.

W centralnej części kontynentu stają się z kolei coraz popularniejsze i jeszcze przez wiele lat będą ważnym orężem sił powietrznych. Mowa o takich krajach jak Polska, Słowacja, Bułgaria, Rumunia i być może Chorwacja. Również wykorzystująca je Grecja przeprowadzi z kolei modernizację części swych maszyn do standardu F-16 Viper, niezależnie od zamiaru zakupu F-35A.  Dodatkowo nie można zapominać o US Air Force, która jeszcze przez kilkanaście lat nie pozbędzie się swoich F-16C/D, które dziś stacjonują także w Europie.

Czytaj także: Tajwan potwierdza zakup nowych F-16

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego