Przedmiotem umowy jest przeprowadzenie prac potwierdzających żywotność płatowców F-35B na minimalnym poziomie 8000 godzin nalotu bądź 30 lat eksploatacji. Umowa ma wartość 148,5 mln dolarów. Termin realizacji ustalono na do lipca 2032 roku. W jej ramach producent przygotuje testowy egzemplarz F-35B i stanowisko badawcze. Przeprowadzi także analizę zebranych danych i przygotuje dokumentację dla użytkowników.

Czytaj także: Pierwsza misja włoskich F-35A

Prace będą realizowane na rzecz US Marine Corps i eksportowych odbiorców maszyn tej wersji. Dotąd F-35B kupiła Wielka Brytania i Włochy. Zakup rozważa także Hiszpania i Japonia.

""

F-35B Lightning II. Fot./US Navy.

radar.rp.pl

Badania mają potwierdzić deklaracje producenta o deklarowanym resursie płatowców. Uzyskanie żywotności 8000 godzin i uzyskana empirycznie wiedza o rzeczywistym stanie struktury płatowca może skutkować rozszerzeniem badań w kierunku dalszego zwiększenia resursu. Takie podejście zastosowano także np. w programie F-16, których najnowsze płatowce są certyfikowane na 12 000 godzin łącznego nalotu.

Czytaj także: Części do F-35 Lightning II