Upubliczniony wniosek agencji DSCA to kolejny element procesu autoryzacji transakcji w Stanach Zjednoczonych. Zgodnie z procedurą FMS, dokumentacja trafiła teraz do Kongresu. Wydaje się jednak mało prawdopodobne, aby amerykańska władza ustawodawcza wstrzymała intratny kontrakt.

Czytaj także: Bułgaria zapłaciła za F-16

Tajwan planuje zakup 66 fabrycznie nowych F-16 Block 70, które mogą maksymalnie kosztować 8 mld dol. W pakiecie znalazło się także:

  • 9 zapasowych silników F110-GE-129,
  • 9 zapasowych systemów transmisji danych Link 16,
  • 9 zapasowych stacji radiolokacyjnych AN/APG-83,
  • 9 zapasowych układów nawigacji GPS/INS,
  • 9 zapasowych 20 mm działek lotniczych M61A1,
  • 138 wyrzutni LAU-129, 9 zapasowych zestawów wyrzutni celów pozornych AN/ALE-47,
  • 120 holowanych celów pozornych AN/ALE-150 (lub równoważnych),
  • 9 zapasowych systemów IFF AN/APX-126,
  • 9 zapasowych systemów WRE AN/ALQ-211A(v)4,
  • 27 celowników nahełmowych JHMCS II lub HObIT,
  • 70 kompletów gogli noktowizyjnych,
  • 20 naziemnych stacji debriefingowych, amunicja szkolna do działek M61A1,
  • Naziemne urządzenia szkolno-treningowe.

Tajwan od dłuższego czasu zabiegał o możliwość zakupu fabrycznie nowych samolotów F-16. Na drodze stanęła polityka. Administracje najpierw prezydenta Busha Juniora, a później Obamy, konsekwentnie odmawiały sprzedaży. Zgoda administracji prezydenta Trumpa to m.in. wynik ochłodzenia stosunków z Pekinem. Według władz w Tajpej, kontrakt może zostać podpisany jeszcze w tym roku. Zgodnie z „tradycją” Amerykanie wskazują na defensywny charakter pakietu – nie obejmuje on bowiem zaawansowanego uzbrojenia podwieszanego.

Czytaj także: Słowacja coraz bliżej najnowszych F-16

Nowe F-16 dołączą do obecnie eksploatowanych samolotów F-16A/B Block 20, dostarczonych w latach 1997-2001. Maszyny przechodzą obecnie proces modernizacji do bliskiego Block 70 standardu F-16V.

Zawarcie umowy z Tajwanem znacznie poprawi sytuację programu F-16 Block 70/72. Dotychczas Lockheed Martin zdobył zamówienia na 38 egzemplarzy (16 dla Bahrajnu, 14 dla Słowacji i 8 dla Bułgarii). Być może powyższa lista zostanie wkrótce uzupełniona o 25 maszyn dla Maroka (o czym informuje amerykański Departament Handlu).

Kontrakt z Tajwanem pozwoli na przekroczenie granicy 100 sprzedanych samolotów, które zostaną zmontowane na nowej linii montażowej w Greenville.

Czytaj także: Maroko zwiększy flotę F-16?