Francja przyspiesza zakup śmigłowców

Minister obrony Francji, Florence Parly, wzięła udział w prezentacji makiety nowego śmigłowca lekkiego H160M (Hélicoptère Interarmées Léger – HIL).

Publikacja: 29.05.2019 14:18

Makieta śmigłowca H160M ujawniona podczas wizyty francuskiej minister obrony w zakładach Airbusa. Fo

Makieta śmigłowca H160M ujawniona podczas wizyty francuskiej minister obrony w zakładach Airbusa. Fot. Eric Raz/Airbus Helicopters

Foto: Makieta śmigłowca H160M ujawniona podczas wizyty francuskiej minister obrony w zakładach Airbusa. Fot. Eric Raz/Airbus Helicopters

Podczas wizyty minister ujawniła także jego przyszłą nazwę H160M w armii francuskiej, Gepard (Cheetah). Najważniejszą informacją była jednak ta dotycząca startu programu HIL w roku 2021. Rok wcześniej, niż pierwotnie zakładano. Nowa data jest zgodna z planem modernizacji technicznej na lata 2019-2025. Dodatkowo zamówionych ma zostać o 15 śmigłowców więcej. Francja planuje obecnie zakup 169 maszyn. Pierwszy z nich ma zostać przekazana armii francuskiej nie w roku 2028, a w 2026 (oblot ma mieć miejsce w 2023 r.).

Czytaj także: Francuski lotniskowiec na wspólnych ćwiczeniach

Celem programu HIL jest wymiana lekkich śmigłowców w armii francuskiej i unifikacja sprzętowa pomiędzy rodzajami sił zbrojnych. H160M zastąpi używane obecnie pięć modeli, z których najstarsze pozostają w służbie od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W wojskach lądowych wymienione zostaną Gazelle, Alouette III i Dauphin, w marynarce wojennej Panther, a w lotnictwie Fennec.

Decyzja o zakupie H160 zapadła w 2017 r. Nowe maszyny mają doprowadzić do sporych oszczędności wynikających z efektu skali oraz z podziału kosztów zakupu części i usług serwisowych pomiędzy trzy rodzaje sił zbrojnych. Z kolei samo przyspieszenie zakupów ma przynieść nawet 100 mln euro oszczędności, które wojsko będzie mogło spożytkować na inne cele.

Czytaj także: Czy Paryż wraca do pierwszej ligi w wydatkach obronnych?

Śmigłowiec H160 to modułowa maszyna opracowana na rynek cywilny i przystosowywana obecnie do zadań wojskowych. Początek dostaw komercyjnych ma mieć miejsce w bieżącym roku. Do jej napędu wykorzystywane będą dwa silniki turbowałowe Turbomeca Arrano, a łopaty wirnika nośnego Blue Edge Blades, będą charakteryzować się znacznie niższym poziomem hałasu. 80 śmigłowców wejdzie na stan armii, 49 marynarki, a 40 otrzyma lotnictwo.

Podczas wizyty minister ujawniła także jego przyszłą nazwę H160M w armii francuskiej, Gepard (Cheetah). Najważniejszą informacją była jednak ta dotycząca startu programu HIL w roku 2021. Rok wcześniej, niż pierwotnie zakładano. Nowa data jest zgodna z planem modernizacji technicznej na lata 2019-2025. Dodatkowo zamówionych ma zostać o 15 śmigłowców więcej. Francja planuje obecnie zakup 169 maszyn. Pierwszy z nich ma zostać przekazana armii francuskiej nie w roku 2028, a w 2026 (oblot ma mieć miejsce w 2023 r.).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego