Turecka policja otrzyma śmigłowce bojowe

Turkish Aerospace Industries T129B ATAK. Fot./Departament Lotnictwa Generalnego Dyrektoriatu Bezpieczeństwa.
Turkish Aerospace Industries T129B ATAK. Fot./Departament Lotnictwa Generalnego Dyrektoriatu Bezpieczeństwa.
Pierwszy śmigłowiec bojowy Turkish Aerospace Industries T129B ATAK przejęty przez Departament Lotnictwa Generalnego Dyrektoriatu Bezpieczeństwa, jednostki administracyjnej tureckiej policji. Fot./Departament Lotnictwa Generalnego Dyrektoriatu Bezpieczeństwa.

Departament Lotnictwa Generalnego Dyrektoriatu Bezpieczeństwa, jednostki administracyjnej tureckiej policji, odebrał pierwszy śmigłowiec bojowy Turkish Aerospace Industries T129B ATAK.

Łącznie służba ta ma otrzymać dziewięć takich wiropłatów. Mają stanowić wsparcie dla cywilnych służb porządku publicznego w południowo-wschodniej części Turcji.

Czytaj także: Amerykanie nakładają nowe sankcje na Turcję

Kontrakt na śmigłowce dla Generalnego Dyrektoriatu Bezpieczeństwa został podpisany w 2017 r. Turecka policja jest trzecim użytkownikiem wiropłatów rodziny TAI T129. Dotychczas trafiły do eksploatacji w lotnictwie wojsk lądowych tego kraju i żandarmerii wojskowej. W przypadku lotnictwa policyjnego, początkowo mają stacjonować w rejonie Ankary. Docelowo, po osiągnięciu gotowości operacyjnej, trafią na pogranicze z Irakiem i Syrią. Od lat jest to obszar niespokojny. M.in. ze względu na walki z Kurdami, którzy dążą do autonomii terenów przez siebie zamieszkanych.

Departament Lotnictwa Generalnego Dyrektoriatu Bezpieczeństwa dysponuje znacznym potencjałem, który obecnie obejmuje m.in. wielozadaniowe śmigłowce transportowe Sikorsky UH-60/S-70 Black Hawk, a także bojowe bezzałogowe aparaty latające TAI Anka.

Czytaj także: Turcja wstrzymała instalowanie S-400

Lokalne sukcesy śmigłowców TAI T129 ATAK to ważny element rozwoju programu. W 2018 r. Turcja i Pakistan podpisały międzyrządową umowę dotyczącą dostawy ok. 30 śmigłowców tego typu. Pierwsze mają trafić do Pakistanu pod koniec tego roku. T129 był także oferowany Filipinom, które poszukują dostawcy sześciu maszyn bojowych. Obecnie status tego projektu jest nieznany, gdyż administracja Stanów Zjednoczonych nie wydała licencji eksportowej na dostawę silników LHTEC T800. W zamian firmy amerykańskie zaoferowały własne wyroby – Bell AH-1Z Viper, Boeing AH-64E Apache Guardian (obie poprzez rządową procedurę FMS, na co zgodę wydał już Departament Stanu) i Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Armed Black Hawk (komercyjnie).

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Huta Stalowa Wola z kontraktem na serwis modułu ogniowego Regina

2. Regionalna Baza Logistyczna zaprosiła Hutę Stalowa Wola do negocjacji w realizacji usługi naprawy ...

USS Billings w służbie

W Key West na Florydzie odbyła się uroczystość wcielenia do służby w US Navy ...

Pierwszy NATO-wski RQ-4 dotarł do Europy

W bazie Sigonella we Włoszech wylądował pierwszy bezzałogowy aparatu latającego Northrop Grumman RQ-4D Global ...