Kolejna faza prób JAS-39E Gripen w Szwecji

Saab rozpoczął kolejną fazę prób wielozadaniowego samolotu bojowego JAS-39E Gripen, które odbywają się na terytorium Szwecji. Samolot ma w nieodległej przyszłości stanowić trzon szwedzkiego lotnictwa wojskowego.

Publikacja: 23.12.2020 16:03

Samolot Saab JAS-39E Gripen rozpoczął kolejną fazę prób realizowanych we współpracy producenta i Sił

Samolot Saab JAS-39E Gripen rozpoczął kolejną fazę prób realizowanych we współpracy producenta i Sił Powietrznych Szwecji. Fot./Saab/Linus Svensson.

Foto: Samolot Saab JAS-39E Gripen rozpoczął kolejną fazę prób realizowanych we współpracy producenta i Sił Powietrznych Szwecji. Fot./Saab/Linus Svensson.

W listopadzie tego roku JAS-39E o numerze seryjnym 396004 przyleciał do bazy lotniczej Malen w pobliżu Linköping. Celem testów był udział personelu Sił Powietrznych Szwecji, a także Administracji ds. Materiałów Obronnych (FMV), odpowiadającej za zakupy dla wojska. W ramach serii prób operacyjnych prowadzono testy pasywnego układu obserwacji IRST, stacji radiolokacyjnej i systemu walki elektronicznej. Z perspektywy użytkownika była to doskonała okazja do zapoznania się z możliwościami nowej konstrukcji.

Czytaj także: Pierwszy Gripen E płynie do Brazylii

Szwecja zamówiła dla Flygvapnet 60 samolotów JAS-39E Gripen z opcją rozszerzenia zakupu o dziesięć kolejnych. Jest jednym z dwóch pierwszych odbiorców i przyszłych użytkowników Gripena nowej generacji. Brazylia zamówiła 36 samolotów w wersjach E i F. W opcji kontraktowej znajduje się możliwość zakupu kolejnych 72 egzemplarzy.

"Samolot Saab JAS-39E Gripen. Fot./Saab/Linus Svensson."

Samolot Saab JAS-39E Gripen rozpoczął kolejną fazę prób realizowanych we współpracy producenta i Sił Powietrznych Szwecji. Fot./Saab/Linus Svensson.

radar.rp.pl

Program JAS-39E/F Gripen realizowany przez koncern Saab ma na celu radykalną poprawę możliwości bojowych i eksploatacyjnych konstrukcji. Wśród zmian można wymienić zwiększenie maksymalnej masy startowej (do 16 000 kg), zwiększony zapas paliwa, silnik General Electric F414G o większym ciągu, montaż nowej stacji radiolokacyjnej Raven ES-05 i systemu walki elektronicznej. Zwiększeniu uległa liczba belek do przenoszenia uzbrojenia, co pozwala na zabranie większej liczby środków bojowych, w tym nowych typów, a także wyposażenia dodatkowego.

Czytaj także: Saab rozpoczął montaż pierwszego dwumiejscowego Gripena dla Brazylii

Obecnie Saab wraz z rządem Szwecji prowadzi działania marketingowe mające na celu zdobycie nowych klientów eksportowych. Wśród potencjalnych ich kierunków można wymienić: Kanadę, Szwajcarię i Finlandię.

W listopadzie tego roku JAS-39E o numerze seryjnym 396004 przyleciał do bazy lotniczej Malen w pobliżu Linköping. Celem testów był udział personelu Sił Powietrznych Szwecji, a także Administracji ds. Materiałów Obronnych (FMV), odpowiadającej za zakupy dla wojska. W ramach serii prób operacyjnych prowadzono testy pasywnego układu obserwacji IRST, stacji radiolokacyjnej i systemu walki elektronicznej. Z perspektywy użytkownika była to doskonała okazja do zapoznania się z możliwościami nowej konstrukcji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego