Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło nowe silniki do śmigłowców Sokół

PZL-10W i przekładnia główna WR-3. Fot./Andrzej Kiński.
PZL-10W i przekładnia główna WR-3. Fot./Andrzej Kiński.
Układ napędowy śmigłowca Sokół tworzą dwa silniki PZL-10W i przekładnia główna WR-3. Fot./Andrzej Kiński.

Wydział Techniki Lotniczej z Kutna 3. Regionalnej Bazy Logistycznej z Krakowa podpisał umowę z firmą Pratt & Whitney Rzeszów. Porozumienie dotyczy zakupu fabrycznie nowych silników turbowałowych PZL-10W.

Silniki stanowią źródło napędu wielozadaniowych śmigłowców W-3 Sokół eksploatowanych w Siłach Zbrojnych RP.

Umowa została podpisana 22 października i ma wartość 20 mln złotych netto. Strony nie poinformowały o liczbie jednostek napędowych, które obejmuje kontrakt. Wiadomo, że ma on zostać zrealizowany do końca 2021 r. Przy zakupie zastosowano procedurę negocjacji z wybranym oferentem, co ma związek z faktem, że Pratt & Whitney Rzeszów jest jedynym producentem planowanych do zakupienia silników. Informacja o rozpoczęciu negocjacji została upubliczniona 30 września tego roku, wówczas szacowano iż transakcja pochłonie kwotę 18,2 mln zł netto.

PZL-10W. Fot./Pratt & Whitney
Śmigłowcowy silnik turbowałowy PZL-10W. Fot./Pratt & Whitney Rzeszów.

Jest to pierwszy od lat zakup fabrycznie nowych silników PZL-10W przez Inspektorat Wsparcia. W ostatnich latach środki finansowe koncentrowano na remontach głównych i modernizacji będących do dyspozycji jednostek napędowych. Zakup jest zapewne związany z dążeniem do zwiększenia dostępności śmigłowców, a także odbudową zapasów. Dziś wojsko eksploatuje 69 śmigłowców rodziny PZL Świdnik W-3 Sokół.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Czesi kupują nowoczesne śmigłowce bojowe

Czesi dokonali wyboru dostawcy nowych śmigłowców wojskowych. W linii zastąpią część obecnie eksploatowanych wiropłatów ...

Korupcja spowalnia przezbrojenie armii

Szefostwo jednego z największych producentów samolotów zostało odwołane. Kilka zakładów przemysłu zbrojeniowego zostało sparaliżowane rewizjami ...