Powodem instalacji systemu, którego zadaniem jest automatyczne (bez konieczności zatwierdzenia przez pilota) przeciwdziałanie uderzeniu samolotu w ziemię, jest analiza skutków katastrofy samolotu F-35A o numerze 79-8705 z 9 kwietnia 2019 r. System aktywowano pod koniec ubiegłego roku. Trafił do wszystkich 17 egzemplarzy F-35A Lightning II dostarczonych do Japonii. Kolejne mają być dostarczane z nim jako rozwiązaniem standardowym. W przypadku F-35 należących do Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych proces integracji systemu Auto-GCAS rozpoczął się w lipcu 2019 r. (siedem lat przed zakładanym terminem).

Czytaj także: Kolejny wypadek na Florydzie. Amerykanie utracili F-35

Według danych korporacji Lockheed Martin system Auto-GCAS, wdrożony w US Air Force w 2014 r., początkowo na samolotach F-16C/D Fighting Falcon, uratował dotychczas życie dziesięciu pilotów i zapobiegł utracie dziewięciu maszyn. Dodatkowo, w kwietniu tego roku, odnotowano także pierwszą sytuację, w której system uratował jeden z F-35A należący do USAF.

System, w sytuacji zagrożenia oraz braku reakcji ze strony pilota, samoczynnie przejmuje kontrolę nad samolotem. Automatycznie wykonuje manewry zapobiegające uderzeniu w ziemię, aż do momentu ponownego przejęcia sterowania przez pilota.