Ostatnia Anakonda Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej po remoncie

Do 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni przyleciał wielozadaniowy śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda o numerze 0906.

Publikacja: 27.04.2020 15:01

Wielozadaniowy śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda (0906) to ostatnia z ośmiu Anako

Wielozadaniowy śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda (0906) to ostatnia z ośmiu Anakond zmodernizowanych w zakładach WSK „PZL-Świdnik”. Fot./BLMW/kmdr ppor. Marcin Braszak.

Foto: Wielozadaniowy śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda (0906) to ostatnia z ośmiu Anakond zmodernizowanych w zakładach WSK „PZL-Świdnik”. Fot./BLMW/kmdr ppor. Marcin Braszak.

Tym samym należące do koncernu Leonardo zakłady WSK „PZL-Świdnik” zakończyły, prowadzony od 2014 r. proces modernizacji i ujednolicenia wyposażenia wszystkich Anakond eksploatowanych przez Marynarkę Wojenną.

Czytaj także: Analiza Radaru: Marynarka Wojenna powoli rdzewieje

Dostarczenie wspomnianego śmigłowca do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oznacza, że w bazach w Darłowie i Gdyni stacjonuje już osiem Anakond. Dwie z nich przebudowano z wiropłatów w transportowej wersji W-3T. Te dostarczono jako pierwsze w 2017 r. W stosunku do pozostałych nie są wyposażone w pływaki pozwalające na wodowanie.

W przypadku pozostałych, prace objęły modernizację do standardu WA (trzy egzemplarze) i unifikację wyposażenia pokładowego wraz z rozbudową. Bazowa umowa, zawarta pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia i zakładami WSK „PZL-Świdnik„ 10 sierpnia 2014 r., obejmowała pięć pierwszych śmigłowców. Chodziło o dwa W-3T oraz trzy W-3RM. Wartość kontraktu to 159,5 mln zł brutto.

9 grudnia 2016 r. podpisano umowę dotyczącą prac przy pozostałych trzech W-3RM. Jej wartość wyniosła 70,5 mln zł brutto.

Czytaj także: PZL-Świdnik z umową na serwis śmigłowców

Osiem śmigłowców W-3WARM Anakonda stanowi trzon polskich sił poszukiwawczo-ratowniczych nad Morzem Bałtyckim. Ich uzupełnieniem, przez najbliższych kilka lat, będą dwa śmigłowce Mi-14PŁ/R. W przyszłości zastąpią je cztery wielozadaniowe Leonardo AW101. Start dostaw zaplanowano na do 2022 r.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności „Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim” oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełnią załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R i W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. W bieżącym roku załogi Brygady Lotnictwa MW wykonały dotychczas cztery akcje poszukiwawczo-ratownicze. Łącznie, w historii jednostki, było 670 tego typu akcji, w czasie których udzielono pomocy 356 osobom.

Czytaj także: PZL Świdnik to kluczowy zakład w projektach Leonardo

Tym samym należące do koncernu Leonardo zakłady WSK „PZL-Świdnik” zakończyły, prowadzony od 2014 r. proces modernizacji i ujednolicenia wyposażenia wszystkich Anakond eksploatowanych przez Marynarkę Wojenną.

Czytaj także: Analiza Radaru: Marynarka Wojenna powoli rdzewieje

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego