An-140-100 Sjomszczik przystąpił do prób

System zadaniowy K-911 dla samolotu powstał An-140-100 Sjomszczik w koncernie Wega, który zrobił analogiczny, ale znacznie bardziej rozbudowany system dla samolotu Tu-214ON wykorzystywanego w programie Otwarte Niebo. Fot./OAK

Rozpoczęły się próby w locie samolotu pasażerskiego An-140-100 przerobionego w wersję do aerofotografii.

Konwersji dokonało biuro konstrukcyjne EMZ imienia Miasiszczewa w swoich warsztatach mieszczących się na lotnisku w Żukowskim.

Czytaj także: Rosja modernizuje bombowce strategiczne

Samolot powstał w ramach programu badawczo-rozwojowego Sjomszczik (mierniczy) uruchomionego w 2008 r. Początkowo w jego ramach Miasiszczew miał zaadaptować do zadań aerofotografii własny niewielki turbośmigłowy samolot dyspozycyjny M-101T Gżel. W 2012 r. plany uległy zmianie i w zamian za M-101T wybrano dwusilnikowy samolot An-140-100. Powody decyzji nie są znane. Prawdopodobnie An-140-100 wybrano, gdyż jest on większy i może zabrać więcej wyposażenia, a także jest eksploatowany przez siły powietrzne Rosji. Według ówczesnych planów An-140 Sjomszczik miał być wykonany w latach 2014-2016. Program złapał jednak opóźnienia.

System zadaniowy K-911 dla samolotu powstał w koncernie Wega z Moskwy. To tam powstał analogiczny, ale znacznie bardziej rozbudowany system dla samolotu Tu-214ON. W składzie systemu jest wielkoformatowy cyfrowy aparat fotograficzny DMC250 do zdjęć pionowych, średnioformatowe aparaty RCD30 do zdjęć skośnych oraz topograficzny skaner laserowy ALS70. Wszystko firmy Leica. Deklarowanym przeznaczeniem fotogrametrycznego An-140-100 jest udział w lotach kontrolnych programu Otwarte Niebo. Obecnie ze strony rosyjskiej uczestniczą w nim podobne wielkością do An-140 samoloty fotogrametryczne An-30B do lotów nad Europą oraz dwa duże samoloty rozpoznawcze Tu-214ON do lotów nad Stanami Zjednoczonymi i Kanadą.

Czytaj także: Rosjanie nie zbudują zbiornikowca na bazie Ił-96-400

Jednakże An-140-100 Sjomszczik, oprócz aparatury fotograficznej, otrzymał także system samoobrony L370-140 Witebsk z sensorami ostrzegawczymi na gondolach podwozia i w tyle kadłuba, oraz z wyrzutniami termicznych nabojów zakłócających UW-26M na bokach kadłuba. Oznacza to, że An-140 nie jest przeznaczony wyłącznie dla programu Otwarte Niebo, ale jest także przygotowany do działań w trakcie konfliktu zbrojnego. Ważnym zadaniem samolotów aerofotograficznych jest wykonywanie map cyfrowych i trójwymiarowych modeli terenu potrzebnych, na przykład, do systemów nawigacji i naprowadzania pocisków samosterujących.

Samolot do adaptacji w wersję aerofotograficzną to RA-41254 wzięty ze składu Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) Federacji Rosyjskiej. Nie ma informacji, czy jest planowane przerobienie w wersję aerofotograficzną kolejnych An-140-100. Samolot An-140-100 dla użytkowników rosyjskich był produkowany przez zakład Awiakor w Samarze, Rosja, w kooperacji z Ukrainą. Jednakże po 2014 r. z powodu konfliktu rosyjsko-ukraińskiego kooperacja i produkcja samolotu została przerwana; ostatni trzynasty samolot został zmontowany w Samarze w marcu 2016 r. Wszystkie rosyjskie An-140 są obecnie użytkowane przez wojsko; pięć należy do WKS, a cztery – do lotnictwa Marynarki Wojennej. Jedyny użytkownik cywilny, linie Jakucja, przerwały loty swoich czterech An-140 w 2015 r.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Lockheed Martin przeprowadzi kolejne testy F-35

Lockheed Martin podpisał umowę dotyczącą kolejnych testów i certyfikacji wielozadaniowych samolotów bojowych Lightning II. ...

Pete Bata: Czekamy na decyzję Ministerstwa Obrony Narodowej

Jesteśmy zadowoleni z oferty, którą przygotowaliśmy do drugiej fazy Programu Wisła – mówi Pete ...

Bułgarskie hełmy dla Straży Granicznej

Komenda Główna Straży Granicznej podpisała umowy z bułgarską firmą Mars Armor OOD dotyczącej dostawy ...