An-140-100 Sjomszczik przystąpił do prób

Rozpoczęły się próby w locie samolotu pasażerskiego An-140-100 przerobionego w wersję do aerofotografii.

Publikacja: 08.04.2020 08:32

System zadaniowy K-911 dla samolotu powstał An-140-100 Sjomszczik w koncernie Wega, który zrobił ana

System zadaniowy K-911 dla samolotu powstał An-140-100 Sjomszczik w koncernie Wega, który zrobił analogiczny, ale znacznie bardziej rozbudowany system dla samolotu Tu-214ON wykorzystywanego w programie Otwarte Niebo. Fot./OAK

Foto: System zadaniowy K-911 dla samolotu powstał An-140-100 Sjomszczik w koncernie Wega, który zrobił analogiczny, ale znacznie bardziej rozbudowany system dla samolotu Tu-214ON wykorzystywanego w programie Otwarte Niebo. Fot./OAK

Konwersji dokonało biuro konstrukcyjne EMZ imienia Miasiszczewa w swoich warsztatach mieszczących się na lotnisku w Żukowskim.

Czytaj także: Rosja modernizuje bombowce strategiczne

Samolot powstał w ramach programu badawczo-rozwojowego Sjomszczik (mierniczy) uruchomionego w 2008 r. Początkowo w jego ramach Miasiszczew miał zaadaptować do zadań aerofotografii własny niewielki turbośmigłowy samolot dyspozycyjny M-101T Gżel. W 2012 r. plany uległy zmianie i w zamian za M-101T wybrano dwusilnikowy samolot An-140-100. Powody decyzji nie są znane. Prawdopodobnie An-140-100 wybrano, gdyż jest on większy i może zabrać więcej wyposażenia, a także jest eksploatowany przez siły powietrzne Rosji. Według ówczesnych planów An-140 Sjomszczik miał być wykonany w latach 2014-2016. Program złapał jednak opóźnienia.

System zadaniowy K-911 dla samolotu powstał w koncernie Wega z Moskwy. To tam powstał analogiczny, ale znacznie bardziej rozbudowany system dla samolotu Tu-214ON. W składzie systemu jest wielkoformatowy cyfrowy aparat fotograficzny DMC250 do zdjęć pionowych, średnioformatowe aparaty RCD30 do zdjęć skośnych oraz topograficzny skaner laserowy ALS70. Wszystko firmy Leica. Deklarowanym przeznaczeniem fotogrametrycznego An-140-100 jest udział w lotach kontrolnych programu Otwarte Niebo. Obecnie ze strony rosyjskiej uczestniczą w nim podobne wielkością do An-140 samoloty fotogrametryczne An-30B do lotów nad Europą oraz dwa duże samoloty rozpoznawcze Tu-214ON do lotów nad Stanami Zjednoczonymi i Kanadą.

Czytaj także: Rosjanie nie zbudują zbiornikowca na bazie Ił-96-400

Jednakże An-140-100 Sjomszczik, oprócz aparatury fotograficznej, otrzymał także system samoobrony L370-140 Witebsk z sensorami ostrzegawczymi na gondolach podwozia i w tyle kadłuba, oraz z wyrzutniami termicznych nabojów zakłócających UW-26M na bokach kadłuba. Oznacza to, że An-140 nie jest przeznaczony wyłącznie dla programu Otwarte Niebo, ale jest także przygotowany do działań w trakcie konfliktu zbrojnego. Ważnym zadaniem samolotów aerofotograficznych jest wykonywanie map cyfrowych i trójwymiarowych modeli terenu potrzebnych, na przykład, do systemów nawigacji i naprowadzania pocisków samosterujących.

Samolot do adaptacji w wersję aerofotograficzną to RA-41254 wzięty ze składu Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) Federacji Rosyjskiej. Nie ma informacji, czy jest planowane przerobienie w wersję aerofotograficzną kolejnych An-140-100. Samolot An-140-100 dla użytkowników rosyjskich był produkowany przez zakład Awiakor w Samarze, Rosja, w kooperacji z Ukrainą. Jednakże po 2014 r. z powodu konfliktu rosyjsko-ukraińskiego kooperacja i produkcja samolotu została przerwana; ostatni trzynasty samolot został zmontowany w Samarze w marcu 2016 r. Wszystkie rosyjskie An-140 są obecnie użytkowane przez wojsko; pięć należy do WKS, a cztery – do lotnictwa Marynarki Wojennej. Jedyny użytkownik cywilny, linie Jakucja, przerwały loty swoich czterech An-140 w 2015 r.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego