Golden Eagle trafią do USAF?

Samolot szkolenia zaawansowanego KAI T-50A sfotografowany podczas lotów próbnych w ramach programu T-X, w którym był oferowanym wspólnie przez KAI i korporację Lockheed Martin. Fot./Lockheed Martin.

US Air Force planuje leasing niewielkiej liczby odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego Korea Aerospace Industries T-50 Golden Eagle.

Kontrakt związany jest z potrzebą przygotowania odpowiednik procedur przed wdrożeniem do służby, wybranego w ramach programu T-X, samolotu Boeing/Saab T-7A Red Hawk.

Czytaj także: Irackie T-50 w komplecie

Według upublicznionych informacji, US Air Force chcą podpisać w tej sprawie umowę z firmą Hillwood Aviation. Spółka reprezentuje w Stanach Zjednoczonych firmę KAI. Umowa ma dotyczyć leasingu od czterech do ośmiu samolotów rodziny T-50 Golden Eagle.

Inicjatywę tę oprotestowała firma Mission System Solutions, która reprezentuje włoski koncern Leonardo. Spółka oferowała w przetargu T-X samolot M-346 Master. Jednak zdaniem USAF decyzja o leasingu T-50 bez przetargu wynika z faktu, że jego seryjnie produkowana wersja TA-50 dysponuje pokładową stacją radiolokacyjną i nie wymaga dodatkowego czasu oraz środków na jej integrację, a to byłoby niezbędne w przypadku Mastera.

Przedseryjne samoloty szkolno-treningowe Boeing/Saab T-7A Red Hawk w locie. Fot./Boeing.

Powodem leasingu niewielkiej liczby samolotów jest chęć przetestowania nowych programów nauczania pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych. Po 2024 r. zasiądą za sterami T-7A Red Hawk. Specjaliści twierdzą, że nie można tego zweryfikować z wykorzystaniem przestarzałej maszyny T-38B Talon. Wykorzystanie T-50 ma przyczynić się do opracowania programów, które pozwolą skrócić czas przeszkalania z wykorzystaniem samolotu zaawansowanego szkolenia na docelowy typ maszyny bojowej, np. F-35.

Czytaj także: Amerykanie wybrali nazwę dla nowego samolotu szkolnego

Obecnie proces szkolenia pilotów USAF obejmuje cztery fazy. Wstępną, drugą na turbośmigłowym T-6 Texan II, trzecią na odrzutowym T-38B Talon i czwartą na docelowym typie samolotu. Wdrożenie samolotów szkolenia zaawansowanego nowej generacji ma znacząco ograniczyć nalot podczas czwartej fazy szkolenia. To pozwoli poważnie ograniczyć koszty całego procesu. W czasie cyklu lotów testowych rocznie wyleasingowane T-50 mają wykonywać po około 3000 lotów o łącznym czasie 4500 godzin.

Samoloty rodziny KAI T-50 Golden Eagle eksploatują obecnie siły powietrzne Republiki Korei. Maszyny trafiły także do czterech odbiorców eksportowych: Indonezji, Iraku, Filipin i Tajlandii.

T-50 – bez powodzenia – był oferowany także w Stanach Zjednoczonych (program T-X) oraz Polsce (program AJT). W przypadku polski wygrała maszyna Leonardo –  M-346.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać