Okręt zbudowała stocznia Mitsubishi Heavy Industries, w której łącznie powstało już sześć jednostek tego typu. Położenie stępki Ōryū odbyło się 16 listopada 2015 r., natomiast uroczystość wodowania miała miejsce 4 października 2018 r. Macierzystą bazą okrętu będzie Kure, gdzie stacjonuje 1. Flotylla Okrętów Podwodnych Japońskich Morskich Sił Samoobrony.

Czytaj także: Wodowanie ostatniego okrętu podwodnego typu Sōryū

Ōryū jest pierwszą jednostką typu Sōryū, w której do zasilania pod wodą silnika elektrycznego zastosowano baterie litowo-jonowych zamiast akumulatorów ołowiowo-kwasowych i modułu napędu niezależnego od dostępu powietrza (AIP) opartego na silniku Stirlinga. Poza Ōryū otrzyma je także kolejna jednostka typu ‒ Tōryū (SS-512).

Zastosowanie tego rozwiązania ma pozwolić na zwiększenie zasięgu i autonomiczności w zanurzeniu okrętów podwodnych o napędzie konwencjonalnym. Z drugiej strony niektórzy specjaliści obawiają się o bezpieczeństwo jednostek wyposażonych w tego typu baterie, np. zagrożenie samozapłonu i wybuchu gwałtownego pożaru.

""

Ceremonia wodowania okrętu podwodnego JS Tōryū. Fot./Japońskie Morskie Siły Samoobrony.

radar.rp.pl