Modernizacja albo wymiana. Australia szuka nowych śmigłowców bojowych

Rząd Australii bada możliwości zakupu nowych śmigłowców bojowych, które miałby zastąpić eksploatowane obecnie maszyny typu Tiger ARH, produkcji Airbus Helicopters.

Publikacja: 02.09.2019 10:36

Australijskie śmigłowce bojowe Tiger ARH. Fot./Airbus.

Australijskie śmigłowce bojowe Tiger ARH. Fot./Airbus.

Foto: Australijskie śmigłowce bojowe Tiger ARH. Fot./Airbus.

O kontrakt walczą m.in. amerykańskie firmy Bell i Boeing, oferując Canberrze nowe maszyny AH-1Z Viper oraz AH-64E Guardian. Airbus zamierza cenowo przebić te oferty i proponuje Australijczykom modernizację Tigerów zamiast zakupu nowych wiropłatów.

Czytaj także: Australia szuka nowych śmigłowców bojowych

O takiej propozycji w australijskim programie śmigłowcowym koncern Airbus poinformował 30 sierpnia. Jest to odpowiedź na zapytanie (Request for Information), które Canberra wystosowała w lipcu. Europejski gigant lotniczy ocenia, że modernizacja eksploatowanych obecnie Tigerów umożliwi stronie zamawiającej miliardowe oszczędności.

Airbus wyliczył, że wybierając tę opcję, Ministerstwo Obrony Australii może zaoszczędzić nawet ponad 3 mld dolarów australijskich. To przy założeniu, że zmodernizowane śmigłowce pozostaną w służbie do 2040 r.

Program śmigłowcowy realizowany przez Canberrę zakłada zakup 29 nowych bojowych wiropłatów. 24 z nich ma trafić do w linii, a pięć posłużyć do szkolenia pilotów. W sumie Australijczycy chcą dysponować dwiema eskadrami śmigłowców bojowych, po 12 śmigłowców w każdej.

Czytaj także: Australia kupuje samoloty walki elektronicznej

Pierwsza eskadra ma osiągnąć gotowość operacyjną do 2026 r., przy czym za „gotowość” australijski resort obrony rozumie wprowadzenie do służby minimum czterech śmigłowców. Z kolei druga eskadra ma być operacyjna dwa lata później.

Nowymi maszynami Australijczycy zamierzają zastąpić 22 śmigłowce Tiger ARH. Kontrakt na ich dostawę podpisano w 2001 r. 18 spośród 22 australijskich Tigerów zostało zmontowanych w fabryce Airbusa w Brisbane. Koncern nie miał jednak szczęścia, z powodu sporych opóźnień w dostawach. Wiropłaty pełną gotowość operacyjną osiągnęły dopiero w 2016 r., podczas gdy pierwotny harmonogram zakładał, że będzie to dziewięć lat wcześniej! 

Obecnie eksploatacja australijskich Tigerów przebiega bez zakłóceń. W sumie piloci wylatali na nich już ponad 30 tys. godzin. Tigery operują również z pokładów okrętów desantowych typu Canberra.

Czytaj także: Australia zakończyła modernizację samolotów szkoleniowych

Airbus nie podał szczegółów na temat zakresu ewentualnej modernizacji, ale zapewnił, że prace zostaną zrealizowane w zakładzie w Brisbane. Dzisiaj pracuje tam ponad 260 pracowników, którzy zajmują się wsparciem eksploatacji  australijskich Tigerów.

Obecnie śmigłowce bojowe Tiger są używane przez siły zbrojne Francji, Niemiec, Hiszpanii i Australii. W sumie Airbus dostarczył 181 takich maszyn.

O kontrakt walczą m.in. amerykańskie firmy Bell i Boeing, oferując Canberrze nowe maszyny AH-1Z Viper oraz AH-64E Guardian. Airbus zamierza cenowo przebić te oferty i proponuje Australijczykom modernizację Tigerów zamiast zakupu nowych wiropłatów.

Czytaj także: Australia szuka nowych śmigłowców bojowych

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego