Lübeck (F 214), ostatnia z serii ośmiu fregat typu 122 (Fregatten der Klasse 122), znanych od prototypu jako typ Bremen, po 32 latach została wycofana z eksploatacji. Wraz z nią zamknięto rozdział historii tych udanych niemieckich okrętów. W ciągu swej służby fregata pokonała 860 025, 40 mil morskich, co odpowiada nieco ponad 14 okrążeniom globu. Przydomek „Lucky Lübeck" (Szczęśliwa Lubeka) podobno otrzymała od instruktora podczas GOST (German Operational Sea Training) w Plymouth w Wielkiej Brytanii, w uznaniu za szczególnego ducha walki załogi.
Jednostki typu Bremen zaprojektowano i zbudowano w ostatniej dekadzie zimnej wojny. Bazowano przy tym na fregatach opracowanych dla holenderskiej Koninklijke Marine, znanych jako typ Kortenaer lub S od Standaardfregat. Zaadaptowano ten sam kadłub, z przeprojektowanymi nadbudówkami i zmienioną siłownią ‒ w bardziej ekonomicznym układzie kombinowanym CODOG (dwa silniki wysokoprężne i dwie turbiny gazowe), zamiast COGOG z czterema turbinami dwóch typów. Zmieniono też częściowo zestaw uzbrojenia i wyposażenia elektronicznego.
Fregaty typu Bremen zostały zaprojektowane jako wielozadaniowe jednostki bojowe, których głównym przeznaczeniem była walka z okrętami podwodnymi na Morzu Północnym i Północnym Atlantyku. Są one również zdolne do walki z celami nawodnymi i powietrznymi. W swojej głównej roli przewidzianej w konflikcie przeciwstawnych bloków militarnych „Bremenki" miały eskortować transporty morskie do Europy i zwalczać okręty podwodne państw Układu Warszawskiego. Temu celowi służyły między innymi dwa śmigłowce pokładowe Westland Lynx, w które fregaty zostały wyposażone jako pierwszy typ okrętu w Bundesmarine.
Fregaty typu F122 były pierwszymi w Marine, które miały zaokrętowane śmigłowce. Na hangarze stoją wyrzutnie systemu obrony bezpośredniej RAM.
Zamówiono osiem jednostek o nazwach miast. Wszystkie trafiły do 4. Dywizjonu Fregat bazującego w Wilhelmshaven. Prototypem była Bremen (F207), której stępkę położono w stoczni Bremer Vulkan w Bremie 9 lipca 1979 r. i przekazano do eksploatacji 7 maja 1982 r.