Aktualizacja: 13.03.2025 11:12 Publikacja: 13.01.2022 13:13
Leopardy 2A7 zostały dostarczone z Niemiec do Norwegii, gdzie zostaną poddane testom.
Foto: twitter
Czołgi przybyły do Norwegii drogą morską, a później ruszyły w dalszą drogę na naczepach zestawów niskopodwoziowych do transportu ciężkich ładunków. Ich obecność w Norwegii jest związana z próbami, które zamierzają przeprowadzić Wojska Lądowe Sił Zbrojnych Królestwa Norwegii w ramach procedury zakupu nowego czołgu podstawowego.
Na razie nie znamy oznaczenia zakładowego wspomnianych czołgów, lecz niemal na pewno będzie to Leopard 2A7NO (zmodyfikowane eks-holenderskie Leopardy 2A4NL otrzymały oznaczenie Leopard 2A4NO). Nie wiemy też, czy w czołgach tych wprowadzono zmiany w stosunku do wozów prezentowanych na Węgrzech w ubiegłym roku ‒ na pierwszy rzut oka nic na to nie wskazuje, ale nie oznacza to, że pojazdy nie mogą się różnić elementami wyposażenia. Zapewne nie reprezentują też standardu zaoferowanej Norwegii wersji docelowej, która powstanie tylko w razie niemieckiego sukcesu na tamtejszym rynku. Wozów nie wyposażono np. w aktywny system ochrony pojazdu, podczas, gdy część niemieckich wozów (pod oznaczeniem Leopard 2A7A1 je otrzyma. Dostarczone pojazdy zostaną przetransportowane do garnizonu w Rena, gdzie zostaną poddane wszechstronnym testom.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, zatwierdził umowę ramową na dostawy nowych pojazdów dla Wojska Polskiego.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, poinformował, że Rada Modernizacji Technicznej zatwierdziła projekt cięższego niż bwp Borsuk wozu.
MON zamawia w HSW ponad tysiąc nowych bojowych wozów piechoty Borsuk. Skonstruowane w kraju, uzbrojone i wyposażone w zaawansowaną elektronikę zwiastują w armii rewolucję.
Rząd zdecydował o znaczącym podniesieniu potencjału artyleryjskiej zbrojowni HSW. Premier Morawiecki zapowiedział dokapitalizowanie huty i innych zbrojeniowych firm z Podkarpacia.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, podpisał aneks do umowy na dostawy kolejnej partii karabinków MSBS Grot.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Trwają targi dotyczące tego, gdzie zostanie wydane 150 mld euro ze specjalnego funduszu UE na zbrojenie. Komisja Europejska jest za ograniczeniem dostępu dla spółek z USA. Jeśli do tego dojdzie, Polska na tym raczej nie ucierpi.
Od 5 kwietnia ruszą jednodniowe szkolenia wojskowe dla chętnych w ramach programu „Trenuj z wojskiem”. Jednak premier Donald Tusk stawia przed armią bardziej poważne zadania, mają zwiększyć liczbę osób naprawdę przygotowanych do walki.
Resort obrony będzie kontynuował programy szkoleniowe dla ochotników, które powstały już kilka lat temu, kiedy ministrem obrony narodowej był Mariusz Błaszczak.
Na co UE czekała cztery lata? Czy potrzebujemy Trumpa, żeby bronić interesów, które już widzieliśmy wcześniej? UE widzi okazje i czeka, jak śpiąca królewna, budzona pocałunkiem królewicza ze sztuczną opalenizną.
Szef działu wojskowego i kosmicznego Airbusa Michael Schoellhorn apeluje w wywiadzie o unikanie kupowania sprzętu wojskowego w USA.
Premier Donald Tusk zapowiada zwiększenie wydatków na wojsko i powszechne szkolenia wojskowe. Ukraina chce zaproponować Rosji częściowe zawieszenie broni, licząc na wznowienie dostaw amunicji i wsparcia wywiadowczego z USA. Tymczasem Chiny nakładają wysokie cła odwetowe na Kanadę, a Ottawa liczy na porozumienie z Waszyngtonem w sprawie polityki handlowej wobec Pekinu.
Państwo, gdzie produkowane jest uzbrojenie, ma co najmniej pośredni wpływ na sposób jego wykorzystania przez inne armie. Dotyczy to m.in. systemu Patriot czy pocisków lotniczych, które Wojsko Polskie kupiło w USA.
Rządy zachodnioeuropejskie mocno oszczędzały w ostatnich dekadach na wojsku i dopuściły się olbrzymich zaniedbań. Ich nadrobienie będzie wymagało wielu lat i setek miliardów euro.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas