Obecne plany zakładają wycofanie w roku podatkowym 2022 pierwszych 42 maszyn. Będzie to ponad 20 proc. redukcja floty tych maszyn, która zmniejszy się z 281 do 218 egzemplarzy. Wycofanie części A-10C ma pozwolić na „uwolnienie” finansów tak potrzebnych US Air Force w programie F-35. Pozwoli też, co jest równie ważne, na transfer doświadczonych techników i personelu naziemnego do obecnych i przezbrajanych w przyszłości dywizjonów F-35A.

Szturmowce A-10C

W chwili obecnej szturmowce A-10C znajdują się w wyposażeniu 18 dywizjonów liniowych US Air Force (aktywnej służby), Powietrznej Gwardii Narodowej (ANG) i Dowództwa Sił Rezerwowych US Air Force (AFRC). Dywizjony liniowe mają na stanie 140 A-10C. Dywizjony ANG 85. AFRC 55. Jeden egzemplarz jest przydzielony do Dowództwa Materiałowego US Air Force (AFMC).

Czytaj także: Nowy system globalnego transportu Us Air Force. Rakiety cargo

Jako pierwsze samoloty A-10C ma zacząć wycofywać 122. Skrzydło Myśliwskie Powietrznej Gwardii Narodowej bazujące w Fort Wayne International Airport w stanie Indiana i 355. Skrzydło z Davis-Monthan w Arizonie. Jedyny dywizjon 122. Skrzydła  – 163rd FS „Blacksnakes” przezbroi się z powrotem na myśliwce F-16. Przesiadkę z F-16 na A-10 dywizjon zrealizował w 2010 r. 355. Skrzydło ma dwa dywizjony – 354th FS „Bulldogs” i szkolny 357th FS (FTU). A-10C ma wycofać jeden z nich, ale decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.

Docelowo US Air Force planują zmniejszyć liczbę dywizjonów liniowych z dziewięciu do siedmiu. Redukcja na pewno nie obejmie dywizjonu 25th FS „Assam Draggins”, który na stałe stacjonuje w południowokoreańskiej bazie Osan (jedyna zamorska jednostka A-10).

Przyszłość A-10C

Przez lata Kongres sprzeciwiał się redukcji maszyn A-10C. Wskazywał na ich unikatowe możliwości, przede wszystkim w zakresie misji bliskiego wsparcia (CAS). W 2018 r. Kongres zmusił US Air Force do wznowienia, przerwanego pod koniec 2016 r., programu modernizacji poszycia skrzydeł, inicjując nowy program ATTACK (Advanced-Wing Continuation Kitting). W sierpniu 2019 r. Boeing otrzymał wart 240 mln dolarów kontrakt na dostawę 27 zestawów poszycia i niektórych elementów struktury skrzydeł. 22 zestawy zostały sfinansowane w budżecie na rok podatkowy 2020. O kolejne 24 wnioskowano w budżecie na rok podatkowy 2021. Program zakłada zakup 112 zestawów, których dostawy mają zostać zrealizowane do 2028 r.

Czytaj także: US Air Force zwiększa możliwości bojowe bezzałogowych Reaperów

W latach podatkowych 2021–2025 US Air Force planują wydać na modernizację A-10C ok. 571 mln dol. Do najważniejszych jej komponentów należą: nowe hełmy z wyświetlaczami HMD typu Thales Visionix, łącza transmisji danych Link 16 i nowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości w kabinie (HRDS, High Resolution Display System). HRDS pozwolą na wyświetlanie obrazu HD z zasobników obserwacyjno-celowniczych takich jak AN/AAQ-33 Sniper XR czy AN/AAQ-28 Litening oraz zastąpią wiele elektromechanicznych wskaźników w kokpicie. Flota A-10C przystosowywana jest też do przenoszenia adapterów typu BRU-61. Pozwolą one na podwieszanie na jednej belce do czterech bomb kierowanych typu GBU-39 SDB i/lub GBU-53/B StormBreaker.