Mieleckie Skytruck w finale programu Armed Overwatch

Dowództwo Operacji Specjalnych Stanów Zjednoczonych (U.S. Special Operations Command) ogłosiło listę pięciu finalistów, którzy będą ubiegać się o zamówienie w programie Armed Overwatch.

Publikacja: 14.05.2021 16:52

Mieleckie Skytruck w finale programu Armed Overwatch

Foto: Lekki samolot transportowy krótkiego startu i lądowania C-145A Skytruck w służbie AFSOC. Fot./US Air Force.

Mowa o zamówieniu na samolot wsparcia operacji lądowych, rozpoznania i wykonywania precyzyjnych ataków. Wśród nich znalazł się C-145A Skytruck produkowany przez, należące do korporacji Lockheed Martin, Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca.

Czytaj także: Lockheed Martin inwestuje w PZL Mielec

Lista finalistów obejmuje maszyny: Beechcraft AT-6 Texan II, AirTractor AT-802U, Leidos Bronco II, MAG Aerospace MC-208 i, oferowany przez korporację Sierra Nevada, samolot C-145A Skytruck. Według planów US SOCOM zamówienie może objąć do 75 samolotów, które zastąpią obecnie używane U-28A Draco (Pilatus PC-12). Ich głównym zadaniem ma być wsparcie operacji pododdziałów specjalnych z wykorzystaniem precyzyjnych środków bojowych i rozpoznanie. Wybrane konstrukcje latem tego roku mają przejść próby porównawcze w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze pięć maszyn ma zostać zakupionych jeszcze w roku podatkowym 2021.

Szesnaście samolotów PZL-Mielec C-145A Skytruck zostało zakupionych na potrzeby  US Air Force Special Operations Command (AFSOC)  w latach 2009-2013. Były one wykorzystywane do zadań transportowych i specjalnych na obszarach Afganistanu i Afryki. W czasie służby utracono w wypadku jeden z nich. Jedenaście wycofano w 2015 r. i zaoferowano sojusznikom w ramach programu Excess Defense Articles (EDA). Trafiły m.in. do: Estonii, Portoryko i Kenii. Cztery pozostałe są wykorzystywane operacyjnie na Florydze.

Czytaj także: PZL Mielec zacieśni współpracę z Romaero

Co ciekawe, początkowo korporacja Sierra Nevada promowała w programie Armed Overwatch brazylijski turbośmigłowy lekki samolot bojowy Embraer A-29 Super Tucano. Kooperacja z brazylijskim producentem pozwoliła na uruchomienie linii montażu finalnego tych maszyn w Jacksonville na Florydzie. Dzięki temu A-29 mógł być oferowany sojusznikom Stanów Zjednoczonych poprzez program pomocy wojskowej Foreign Military Financing (skorzystały z tego Afganistan i Liban). Ewentualne zwycięstwo C-145 Skytruck w programie zapewne będzie musiało skutkować otwarciem linii montażu finalnego tych maszyn na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Mowa o zamówieniu na samolot wsparcia operacji lądowych, rozpoznania i wykonywania precyzyjnych ataków. Wśród nich znalazł się C-145A Skytruck produkowany przez, należące do korporacji Lockheed Martin, Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca.

Czytaj także: Lockheed Martin inwestuje w PZL Mielec

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego