Mowa o zamówieniu na samolot wsparcia operacji lądowych, rozpoznania i wykonywania precyzyjnych ataków. Wśród nich znalazł się C-145A Skytruck produkowany przez, należące do korporacji Lockheed Martin, Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca.
Czytaj także: Lockheed Martin inwestuje w PZL Mielec
Lista finalistów obejmuje maszyny: Beechcraft AT-6 Texan II, AirTractor AT-802U, Leidos Bronco II, MAG Aerospace MC-208 i, oferowany przez korporację Sierra Nevada, samolot C-145A Skytruck. Według planów US SOCOM zamówienie może objąć do 75 samolotów, które zastąpią obecnie używane U-28A Draco (Pilatus PC-12). Ich głównym zadaniem ma być wsparcie operacji pododdziałów specjalnych z wykorzystaniem precyzyjnych środków bojowych i rozpoznanie. Wybrane konstrukcje latem tego roku mają przejść próby porównawcze w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze pięć maszyn ma zostać zakupionych jeszcze w roku podatkowym 2021.
Szesnaście samolotów PZL-Mielec C-145A Skytruck zostało zakupionych na potrzeby US Air Force Special Operations Command (AFSOC) w latach 2009-2013. Były one wykorzystywane do zadań transportowych i specjalnych na obszarach Afganistanu i Afryki. W czasie służby utracono w wypadku jeden z nich. Jedenaście wycofano w 2015 r. i zaoferowano sojusznikom w ramach programu Excess Defense Articles (EDA). Trafiły m.in. do: Estonii, Portoryko i Kenii. Cztery pozostałe są wykorzystywane operacyjnie na Florydze.
Czytaj także: PZL Mielec zacieśni współpracę z Romaero