Morskie i ratownicze AW101 wdrażane do służby

W 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie trwa intensywny proces włączania do służby śmigłowców AW101. Jeszcze w grudniu 2023 r. trafiły tam pierwsze 3 morskie maszyny Leonardo Helicopters. Ostatni z zamówionych wiropłatów kończy testy eksploatacyjne w świdnickich PZL.

Publikacja: 01.02.2024 05:01

Morskie i ratownicze AW101 wdrażane do służby

Foto: materiały prasowe

W myśl wartej 1,65 mld zł umowy zawartej 26 kwietnia 2019 r. w Świdniku cztery śmigłowce AW101 produkowane przede wszystkim w brytyjskich zakładach Leonardo Helicopters w Yeovil miały dotrzeć do polskiego odbiorcy- darłowskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej jeszcze przed końcem 2022 r. Komplikacje w produkcji związane z pandemią Covid 19 , spowodowały jednak roczne opóźnienie w dostawach.

W kontrakcie sprzed 3 lat zapisano, że głównym wykonawcą zamówienia jest należąca do włoskiego koncernu lubelska spółka PZL Świdnik ( dostawca niektórych komponentów i elmentów struktur płatowca ) i to ona odpowiada za całość realizacji zobowiązań, a w zakładach Leonardo w Yeovil odbywa się montaż śmigłowca . W oparciu o brytyjskie centrum treningowe zrealizowano także elementy programu szkoleniowego załóg. W przygotowanie pilotów zaangażowano także norweski wyspecjalizowany ośrodek Leonardo dysponujący kompleksowymi symulatorami i trenażerami.

Warto przypomnieć, że latem 2023 roku polskie MON informowało, że trwają rozmowy w sprawie pozyskania kolejnych 22 śmigłowców AW101 przeznaczonych dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej.

Ratownik pola walki

Dzięki zasięgowi wynoszącemu 750 mil morskich (ponad 1300 km), przestronnej kabinie, dużej rezerwie mocy AW101 wydaje się stworzony do najbardziej wymagających zadań ratowniczych w tym odzyskiwania i ewakuacji pilotów i wojskowych rozbitków utraconych na wrogim terenie w trakcie działań zbrojnych ( misje CSAR).

Zgodnie z kontraktem zawartym w 2019 r. maszyny AW101 przeznaczone dla Brygady Lotnictwa Morskiego MW powinny być wyposażone m. in. w autopilota ułatwiającego wykonanie zadań SAR, system transmisji danych, nawigacji taktycznej oraz systemy ochrony i obrony (pasywnej i aktywnej).

AW101

AW101

Foto: materiały prasowe

Każda maszyna gotowa do misji Combat SAR będzie wyposażona w reflektor poszukiwawczy i światła do lotów w szyku , które zapewnią dobrą widoczność i optymalne warunki obserwacji otoczenia w trudnych warunkach pogodowych. W zestawie ratowniczym znajdzie się niezbędne wyposażenie medyczne, dwie wciągarki i system do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym. Ponadto “sarowskie” śmigłowce AW101 będą wyposażone w standardowe systemy zwiększające bezpieczeństwo: pływaki awaryjne, tratwy ratownicze i zestawy przetrwania w chłodnym klimacie.

Tropiciel podwodnych intruzów

W specjalistycznym wariancie przeznaczonym do zwalczanie okrętów podwodnych AW101 jest wyposażony w specjalistyczna stację radiolokacyjną, opuszczany sonar oraz pławy radiohydroakustyczne, a także zasobniki uzbrojenia z torpedami lub ładunkami głębinowymi. Ulepszony radar dozorujący o polu widzenia 360 st. oraz taktyczne łącze danych zapewniają zdolność lotniczego wczesnego ostrzegania dalekiego zasięgu. Dodatkowe systemy detekcji przydają się też w misjach wykrywania, neutralizacji oraz usuwania min morskich. Gotowe do służby AW101 będą mieć na pokładzie radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, radionamiernik (DF), zintegrowaną głowicę obserwacyjną (FLIR) Będą również uzbrojone w pokładowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm.

Offsetowe zobowiązania

Wraz z umową główną na dostawy czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej RP podpisano również wartą prawie 400 mln zł umowę offsetową, zawierającą 9 zobowiązań której beneficjentem są m.in. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 (WZL-1) w Łodzi, tworzące centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców. Innym beneficjentem kontraktu offsetowego jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej – dzięki współpracy z Thalesem placówka ma szansę wzmocnić swe kompetencje w dziedzinie sonarów.

Czytaj więcej

AW101 pomoże w najtrudniejszych misjach marynarce

Trzysilnikowy wiropłat AW101 Leonardo bojowe szlify zdobywał na Bałkanach, sprawdził się w Iraku, Afganistanie, tropił porywaczy statków w ramach antypirackiej misji „Atalanta” u wybrzeży Somalii. Wariant morski AW101 Merlin służy brytyjskiej Królewskiej Marynarce do zwalczania okrętów podwodnych, we włoskich siłach zbrojnych śmigłowiec w wersji Caesar wspiera wojska specjalne i ratownictwo. Japońskie formacje Samoobrony Morskiej używają AW101 głównie do transportu, lotniczej obrony przeciwminowej oraz wsparcia najtrudniejszych misji w Antarktyce. W Norwegii załogi sporej floty AW101 koncentrują się przede wszystkim na zadaniach ratowniczych w najtrudniejszych warunkach terenowych i klimatycznych skandynawskiej Północy.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska