AW101 pomoże w najtrudniejszych misjach marynarce

Do 44. Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Darłowie trafiły pierwsze średnie śmigłowce AW101 Leonardo. Najnowsze wiropłaty właśnie wchodzą w procedurę przyjęcia do eksploatacji do Sił Morskich RP.

Publikacja: 11.12.2023 18:36

AW101

AW101

Foto: materiały prasowe

AW101 były w polskiej marynarce bardzo wyczekiwane. Trzysilnikowe, dalekosiężne, spełniające najwyższe standardy bezpieczeństwa śmigłowce budowane w brytyjskich zakładach Leonardo w Yeovil ale też w PZL Świdnik należących do włoskiego giganta obronno- technologoicznego mają odbudować zdolności sił morskich RP do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i wzmocnić potencjał bojowego ratownictwa (CSAR).

Nowa generacja maszyn powinn zapewnić marynarzom możliwości operowania w środowisku sieciocentrycznym współczesnego pola walki. Nowoczesne systemy łączności i wymiany danych oraz możliwość współpracy z innymi platformami, w tym poprzez wymianę danych rozpoznawczych – przyczynią się do wprowadzenia polskiego lotnictwa morskiego w nową erę także w dziedzinie walki elektronicznej. Wyposażenie śmigłowców zostało zoptymalizowane pod kątem ratownictwa oraz zwalczania okrętów podwodnych.

Sprawdzony w trudnych warunkach

Flota użytkowanych obecnie na świecie ponad 200 śmigłowców AW101 dowiodła swej przydatności w najbardziej wymagających operacjach. Trzysilnikowy wiropłat bojowe szlify zdobywał na Bałkanach, sprawdził się w Iraku i Afganistanie, tropił porywaczy statków w ramach antypirackiej misji „Atalanta” u wybrzeży Somalii.

Wariant morski AW101 Merlin służy brytyjskiej Królewskiej Marynarce do zwalczania okrętów podwodnych, we włoskich siłach zbrojnych śmigłowiec wspiera wojska specjalne i ratownictwo. Japońskie formacje Samoobrony Morskiej używają AW101 głównie do transportu, lotniczej obrony przeciwminowej oraz wsparcia najtrudniejszych misji w Antarktyce.

AW101

AW101

materiały prasowe

Najnowsza wersja bazowa AW101 o maksymalnej masie startowej 15 600 kg jest wyposażona w trzy silniki General Electric CT7-8E, co zapewnia duży udźwig oraz imponujące osiągi. Wzmocniony napęd i nowoczesna awionika „glass cockpit”, oznacza wysoki poziom bezpieczeństwa. Dzięki zasięgowi wynoszącemu 750 mil morskich (ponad 1300 km), przestronnej kabinie, dużej rezerwie mocy AW101 może w ramach operacji CSAR w skrajnie trudnych warunkach poszukiwać i podejmować morskich rozbitków czy odzyskiwać i ewakuować pilotów utraconych na wrogim terenie w trakcie działań zbrojnych

Tropiciel okrętów i min

Wariant morski AW101, z pełnym wyposażeniem (taki jak np. AW101 Merlin Royal Navy) może wykonywać różne zadania: od misji zwalczanie okrętów podwodnych i nawodnych po lotnicze rozpoznanie, pozahoryzontalne kierowanie ogniem artyleryjskim i rakietowym.

Zwalczanie okrętów nawodnych umożliwiają m.in. potężny radar 360 st. i zdolność do przenoszenia uzbrojenia w postaci pocisków przeciwokrętowych dalekiego zasięgu. Konfiguracja do zwalczania okrętów podwodnych jest wyposażona w opuszczany radiolokator oraz pławy radiohydroakustyczne, a także zasobniki uzbrojenia z torpedami lub ładunkami głębinowymi. Dodatkowe wyrafinowane systemy detekcji a potem analiz informacji przydają się też w misjach wykrywania, neutralizacji oraz usuwania min.

AW101

AW101

materiały prasowe

Zgodnie z kontraktem zawartym w 2019 r. maszyny AW101 przeznaczone polskiej marynarki wyposażone są m. in. w autopilota ułatwiającego wykonanie zadań ratowniczych SAR, system transmisji danych, nawigacji taktycznej oraz systemy ochrony i obrony (pasywnej i aktywnej). Gotowe do służby AW101 mają na pokładzie radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, radionamiernik (DF), zintegrowaną głowicę obserwacyjną (FLIR) i transponder z modemem S. Opcjonalnie mogą być również uzbrojone w pokładowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm.

Dalekosiężny ratownik

Każda maszyna gotowa do misji Combat SAR jest wyposażona w reflektor poszukiwawczy i światła do lotów w szyku , które zapewnią dobrą widoczność i optymalne warunki obserwacji otoczenia w trudnych warunkach pogodowych. W zestawie ratowniczym znajduje się niezbędne wyposażenie medyczne, dwie wciągarki i system do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym. Ponadto “sarowskie” śmigłowce AW101 są wyposażone w standardowe systemy zwiększające bezpieczeństwo: pływaki awaryjne, tratwy ratownicze i zestawy przetrwania w chłodnym klimacie.

Ważny polski wkład

W konstrukcji polsko-włoskiej umowy na dostawy AW101 PZL-Świdnik był głównym wykonawcą śmigłowcowego sprzętu i a podlubelska firma – największy producent helikopterów w kraju - w znacznym stopniu brała udział w pracach produkcyjnych dostarczając niemal kompletne struktury płatowca. Natomiast łódzkie Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 (WZL-1) i Politechnika Gdańska stały się głównymi beneficjentami umowy offsetowej, ktora pozwoliła na współpracę i wymianę technologii między polskimi, włoskimi i brytyjskimi partnerami przemysłowymi i naukowymi.

-PZL-Świdnik jako główny wykonawca kontraktu odegrał kluczową rolę w programie modernizacyjnym dzięki któremu Polska, po Włoszech i Wielkiej Brytanii, stała się trzecim krajem NATO użytkującym najnowszą wersję AW101, a jednocześnie PZL wniósł w przedsięwzięcie ważny wkład przemysłowy. PZL-Świdnik wyprodukował znaczną część struktur płatowca nowych śmigłowców - nie tylko na potrzeby polskiego programu, ale także produkuje je dla innych odbiorców na świecie.Teraz z zaangażowaniem będziemy wspierać ich użytkowanie – zapowiada Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

AW101 były w polskiej marynarce bardzo wyczekiwane. Trzysilnikowe, dalekosiężne, spełniające najwyższe standardy bezpieczeństwa śmigłowce budowane w brytyjskich zakładach Leonardo w Yeovil ale też w PZL Świdnik należących do włoskiego giganta obronno- technologoicznego mają odbudować zdolności sił morskich RP do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i wzmocnić potencjał bojowego ratownictwa (CSAR).

Nowa generacja maszyn powinn zapewnić marynarzom możliwości operowania w środowisku sieciocentrycznym współczesnego pola walki. Nowoczesne systemy łączności i wymiany danych oraz możliwość współpracy z innymi platformami, w tym poprzez wymianę danych rozpoznawczych – przyczynią się do wprowadzenia polskiego lotnictwa morskiego w nową erę także w dziedzinie walki elektronicznej. Wyposażenie śmigłowców zostało zoptymalizowane pod kątem ratownictwa oraz zwalczania okrętów podwodnych.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Pierwsze koreańskie lekkie myśliwce z szachownicami